Professori Toivo T. Salmelle elämäntyöpalkinto

19.02.2020

Lasten syövän hoidon ja tutkimuksen parissa elämäntyönsä tehnyt professori Toivo T. Salmi on saanut Rogatchi-säätiön palkinnon erinomaisesta panoksestaan lasten henkien pelastajana.

– Palkinnonsaaja on maailmankuulu lastenonkologi. Hän johti Tyksin lasten ja nuorten veri- ja syöpätautien hoidon yksikköä monta vuosikymmentä. Yksikkö on nykyisin jäsenenä ERN Paed Can -verkostossa ja mukana Läntisen Syöpäkeskuksen toiminnassa. Läntinen Syöpäkeskus on yksi Euroopan parhaista syöpäklinikoista. Tähän saavutukseen pääsemisessä on tarvittu Salmen kaltaisia huippuasiantuntijoita. Suomesta vain kaksi klinikkaa on tällä listalla, Rogatchi-säätiö mainitsee perustelussaan.

Toivo T. Salmi valmistui lääketieteen lisensiaatiksi Turun yliopistosta 1969, väitteli 1974 ja valmistui lastentautien erikoislääkäriksi 1977. Lastenhematologian erikoislääkäriksi hän valmistui 1982 ja lastentautien dosentiksi hänet nimitettiin 1980. Hän on toiminut lastenklinikan eri viroissa 1970-luvun lopulta lähtien, apulaisopettajana, erikoislääkärinä ja osastonylilääkärinä lasten hematologian ja onkologian yksikössä. Salmi jäi eläkkeelle vuonna 2008.

Salmen kliininen ura on keskittynyt erityisesti lastenhematologian ja onkologian kehittämiseen. Hän oli luomassa jo 1970-luvun lopulla alan hoitokokonaisuutta Turun alueelle ja myös valtakunnallisesti. Salmi oli myös mukana perustamassa Aamu-säätiötä vuonna 2012.

– Professori Toivo T. Salmen elämäntyö näkyy Tyksin lasten ja nuorten veri- ja syöpätautien hoidossa erityisesti siinä, että hän on yksikön ensimmäinen erikoislääkäri ja toiminnan alkuunpanija, sanoo yksikön nykyinen johtaja, osastonylilääkäri Päivi Lähteenmäki

Palkinto myönnetään inhimillisestä merkityksestä yhteiskunnassa

Salmen aloittama tutkimustyö kasvuiässä saatujen syöpähoitojen myöhäisvaikutuksista on johtanut siihen, että Tyksin lasten hematologian ja onkologian yksikkö on nykyisin huippuosaamisyksikkö myöhäisseurannan alalla. Lisäksi hänen työnsä Aamu-lastensyöpäsäätiön kehittäjänä edesauttaa sitä, että Tyks pystyy olemaan mukana lasten ja nuorten syöpien kansainvälisissä hoitotutkimuksissa.

Salmi työskenteli Clevelandissa vuosina 1980–1981, jolloin hän perehtyi kantasolusiirtoihin. Välittömästi Salmen palattua Suomeen Tyksissä tehtiinkin ensimmäinen allogeeninen kantasolujen siirto.

Rogatchi-säätiö jakaa vuosittain “Humanitarian of the Year Award” nimisen palkinnon suomalaiselle tai kansainvälisesti vaikuttavalle henkilölle, jonka toiminnalla on ollut laaja ja kauaskantoinen inhimillinen merkitys yhteiskunnassa. Aiempia palkinnon saajia ovat muiden muassa olleet professori Rainer Mahlamäki, pianisti Evgeny Kissin, kuvanveistäjä Varda Yoram ja professori Domenica Taruscio.

Säätiö lahjoittaa taidekokoelman uuden Tyks Majakkasairaalan Lasten ja nuorten klinikalle Julia Rogatchin muistoksi.

Palkinto sekä säätiön Tyksin Lasten ja nuorten klinikalle tekemä taidelahjoitus jaettiin keskiviikkona 19. helmikuuta järjestetyssä juhlatilaisuudessa. Palkintojuhlassa esiintyi XIII Kuopion viulukilpailun voittaja Adrian Ibanez-Resjan.

Luotu 19.02.2020 | Muokattu 20.02.2020