Promootiossa vihittiin 200 tohtoria ja 15 kunniatohtoria

27.05.2022

Turun yliopisto järjesti perjantaina 27.5.2022 kaikkien tiedekuntien yhteisen tohtoripromootion. Kaksipäiväiset juhlallisuudet alkoivat miekahiojaisilla helatorstaina 26.5.

Promootiossa vihittiin 200 Turun yliopistossa väitellyttä tohtoria. Lisäksi vihittiin 15 kunniatohtoria tunnustuksena tieteellisten ansioiden, Turun yliopiston kanssa tehdyn yhteistyön tai yhteiskunnallisen vaikuttavuutensa vuoksi.

Promootio on akateemisista juhlista suurin ja tärkein. Turun yliopiston promootioperinne nojaa lähes 800 vuotta vanhaan akateemiseen juhlatraditioon. Turun akatemian ensimmäistä promootiota vietettiin vuonna 1643. Ensimmäinen varsinainen tohtoripromootio Turussa järjestettiin vuonna 1781.​​

Tänä päivänä promootio on tohtoreiksi väitelleille ainutlaatuinen mahdollisuus juhlistaa tehtyä työtä ja osallistua akateemiseen jatkumoon.

Rehtori Jukka Kola kiitti yliopiston kahdeksasta tiedekunnasta valmistuneita tohtoreita promootioaktissa.

– Olette työskennelleet intohimoisesti tehdessänne tutkimusta, jonka tavoitteena on loppuviimein tehdä huomisesta parempi – meille kaikille. Tutkimus kulkee käsi kädessä tuhansille ja tuhansille opiskelijoille tarjoamamme koulutuksen kanssa. Tämän lisäksi tutkimustulokset ja osaaminen siirtyvät koko yhteiskunnan hyödyksi lukemattomia reittejä, ei vähiten siinä, mitä te korkeimman yliopistollisen koulutuksen saaneet päivittäin teette. Turun yliopisto on ylpeä tekemästänne arvokkaasta työstä.

Promootiossa vihittiin 15 tiedekuntien nimeämää kunniatohtoria merkittävien tieteellisten ansioiden, Turun yliopiston kanssa tehdyn yhteistyön tai vaikuttavan yhteiskunnallisen toiminnan perusteella.

– Olette monitieteinen ja monialainen joukko, ja monin tavoin myötävaikuttaneet Turun yliopiston ja tiedekuntiemme toimintaan ja menestykseen. Olette suunnannäyttäjiä, kehittäjiä, puolestapuhujia, vuoropuhelun ja yhteistyön rakentajia, uranuurtajia. Mitä parhaita esimerkkejä nuorille tohtoreille. Yliopiston todellinen vaikuttavuus ei synny yksin omassa piirissämme – verkostot ja kumppanit ovat aivan keskiössä sekä perustehtäviemme tutkimuksen ja opetuksen että niiden käytäntöön viemisen onnistumisessa, Kola sanoi.

Rehtori Kola muistutti tohtoreita, kunniatohtoreita ja promootioyleisöä siitä, että promootiossa juhlitaan tiedettä, tutkimusta ja korkeinta yliopistollista koulutusta.

– Niiden merkitys korostuu poikkeusaikoina, kun maailma odottaa ratkaisuja. Tieteen, tutkimuksen ja korkeimman koulutuksen keinoin luomme ratkaisujen lisäksi vielä toistaiseksi tuntemattomia mahdollisuuksia. Näin kannamme vastuumme ja rakennamme kestävää tulevaisuutta.

Katso video promootion eri tilaisuuksista:

Luotu 27.05.2022 | Muokattu 01.06.2022