Publicumissa pureudutaan eettisiin kysymyksiin urheilussa ja liikunnassa

19.02.2018

Urheilufilosofian tutkija Mika Hämäläinen on pitänyt tiiviit yhteydet alma materiinsa uudessa tutkimusympäristössään. Vuonna 2015 Turun yliopistossa filosofian oppiaineesta väitellyt Hämäläinen on parhaillaan järjestämässä Eettiset kysymykset urheilussa ja liikunnassa – tutkimuksesta toimintaan -seminaaria Turun yliopiston Publicumissa 24. huhtikuuta klo 13.00 alkaen.

Urheilufilosofian tutkija on taittanut työmatkansa tänään suksilla. – Agora sijaitsee Jyväsjärven rannalla, ja asun itse vastakkaisella rannalla. Jyväskylän kaupunki ylläpitää jäällä luistinrataa ja latua. Minusta taisi tulla työmatkahiihtäjä, kun sivakoin töihin järven jäätä pitkin, Hämäläinen hymyilee.

Urheilufilosofian tutkija Mika Hämäläinen astelee sisään Jyväskylän yliopiston Agora-rakennukseen monot jalassa. Käsissään hän kantaa suksia ja sauvoja. Oven taakse jää helmikuinen pakkassää.

– Meillä on MORE-hankkeen palaveri täällä Agorassa, Hämäläinen kertoo.

MORE on yksi toimija seminaarissa, jonka takana ovat LIKES-tutkimuskeskus, Turun yliopiston filosofian oppiaine ja Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu.
MORE on Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun ja LIKES-tutkimuskeskuksen yhteinen tutkimushanke.

Hämäläinen on työskennellyt MORE-hankkeen tutkijana vuoden. MOREssa tarkastellaan eettistä päätöksentekoa suomalaisissa huippu-urheiluorganisaatioissa. Kolmivuotista hanketta johtaa yliopistotutkija Marjo Siltaoja Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta. Tutkimushanketta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

– Tutkimusryhmämme on haastatellut hanketta varten noin viisikymmentä päätöksentekijää suomalaisista urheiluorganisaatioista, Hämäläinen selittää.

Hämäläinen väitteli Turun yliopiston filosofian oppiaineesta vuonna 2015. Väitöskirjassaan hän käsitteli paremmuuden kriteereitä urheilukilpailuissa.

hamalainen-kasvo.jpg
Tutkija on säilyttänyt tiiviit suhteet kasvattiyliopistoonsa.

– Minulla on edelleen kuppi filosofian oppiaineen kahvihuoneella, hän toteaa.

Hämäläinen ei pelkästään käy kahvittelemassa filosofian oppiaineessa. Huhtikuussa hän on järjestämässä Turun yliopistossa seminaaria, jossa käsitellään etiikkaa, urheilua ja liikuntaa.

– Puhujana on muun muassa Suomen urheilun eettisen keskuksen tutkimuspäällikkö Nina Laakso, toteaa Hämäläinen ylpeänä. – On hienoa, että olemme saaneet hänet mukaan.

Hämäläisen mukaan seminaari pyrkii lisäämään tutkimuksen hyödynnettävyyttä:

– Tavoitteena on rakentaa siltaa etiikan tutkimuksen ja päätöksenteon välillä urheilussa ja liikunnassa.

Seminaarin järjestävät Turun yliopiston filosofian oppiaine, LIKES-tutkimuskeskus ja Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu. Tiistaina 24.4.2018 klo 13.00–16.00 järjestettävä seminaari on yleisölle avoin. Tarkempi ohjelma julkaistaan myöhemmin.

Teksti: MIka Hämäläinen ja Erja Hyytiäinen
Kuvat: Mika Hämäläinen