Quantum Game Jamissa luodaan kvanttifysiikan ongelmia ratkovia pelejä

22.11.2016

Finnish Game Jam ry, Turun yliopiston kvanttifysiikan keskus ja Aalto-yliopiston Centre for Quantum Engineering järjestävät 25.‒27.11.2016 pelijamit, joissa kvanttifyysikot ja peliosaajat kehittävät kvanttifysiikan tutkimusta ja koulutusta hyödyttäviä pelejä.

​Quantum Game Jamissa pelien suunnittelijat ja kvanttifyysikot kehittävät tieteellisiä ongelmia ratkovia pelejä viikonlopun ajan.

‒ Kvanttijameissa kehitettävien pelien tarkoituksena on auttaa havainnollistamaan kvanttimaailman arkijärjen vastaisia ilmiöitä tai jopa ratkaista tieteellisiä ongelmia, kertoo tapahtuman pääjärjestäjä, teoreettisen fysiikan professori Sabrina Maniscalco Turun yliopistosta.

Quantum Game Jamin päätapahtuma pidetään Aalto yliopiston kvanttiteknologian keskuksessa, jossa tapahtumaan osallistuvat pelisuunnittelijat saavat apua kvanttifyysikoilta. Viikonlopun aikana järjestetään myös satelliittitapahtumia eri puolilla maailmaa. Turussa tapahtuma järjestetään SparkUpissa ja ICT-talossa.

Ennakkoon ilmoitettujen jamipaikkojen lisäksi tiimit voivat osallistua tapahtumaan etänä verkon kautta tai laittaa pystyyn oman jamitilaisuuden. Osallistujien tulee ilmoittautua tapahtumaan etukäteen.

‒ Tänä vuonna painotamme aiempaa enemmän mahdollisuutta pukea kvanttifysiikan ongelmia pelattavien pelien muotoon. Monimutkaiset ja paljon laskentatehoa vaativat kaavat voivat ratketa nopeasti ja vaivattomasti pelaajan intuition avulla. Muita teemoja ovat kvanttisimulaattorit ja suprajohtavuus, Maniscalco kertoo.

>> Ilmoittautuminen ja ohjeet

JV