Rasmus Roiha: ”Teknologiateollisuus kaipaa tuhansia insinöörejä”

09.02.2018

Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roihan mukaan oppilaitosten tulisi triplata insinöörien koulutuspaikat vuoteen 2025 mennessä, jotta teknologiayrityksiin riittäisi työntekijöitä. Roiha oli yksi puhujista tulevaisuuden teknologioiden laitoksen avoimien ovien päivässä keskiviikkona 7.2.2018.

​Rasmus Roihan mukaan vanhempien ja opinto-ohjaajien tulisi tukea erityisesti teknologiasta kiinnostuneita tyttöjä hakeutumaan alalle. – Monet naiset ovat kertoneet, etteivät he ole saaneet riittävästi tukea, vaikka ovat olleet kiinnostuneita tekniikasta, Roiha sanoi puheenvuorossaan.

​Teknologiateollisuudella olisi Roihan mukaan mahdollisuus kehittyä nykyistä huomattavasti nopeammalla tahdilla, jos yritykset pystyisivät palkkaamaan lisää ohjelmistokehittäjiä. Roihan mukaan teknologiateollisuudessa olisi tarvetta noin 7000 insinöörille.

– Esimerkiksi terveysteknologian kehitystä jarruttaa se, ettei ole tarpeeksi insinöörejä tekemään töitä. Työntekijöiden puute saattaa hidastaa mahdollisuutta kehittää keinoja vaikkapa siihen, että eläisimme pidempään, Roiha sanoi puheenvuorossaan.

Koulutuksen ja osaamisen kehittämisen lisäksi Roihan mukaan olisi tärkeää rohkaista naisia ja tyttöjä hakeutumaan teknologia-alalle.

– Tällä hetkellä alalla on naisia vain 20 prosenttia. Tilastojen mukaan Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa tuetaan heikosti tyttöjen hakeutumista matemaattis-luonnontieteellisille aloille. Uskon, että menetämme paljon, jos emme anna tyttärillemme tukea hakeutua tekniikan pariin, Roiha totesi.

”Ihmisen ja robotin välinen rakkaus on normaalia vuonna 2050”

Avoimien ovien päivässä vieraili myös tunnettu tekoälyasiantuntija David Levy, jonka mukaan ihmisten ja robottien väliset rakkaussuhteet ovat arkipäivää vuonna 2050.

– Olen perehtynyt syihin, miksi ihmiset rakastuvat toisiin ihmisiin, ja robotit pystyvät vastaamaan hyvin näihin tarpeisiin. Ihmiset ovat esimerkiksi taipuvaisia rakastumaan sellaisiin ihmisiin, jotka osoittavat kiintymystä heitä kohtaan, ja robotit voidaan ohjelmoida osoittamaan kiintymystä omistajaansa kohtaan, Levy sanoi.

Seksisuhteet robottien kanssa ovat jo nyt aivan nurkan takana. Levy uskoo, että kun ihmisten suhteet robottien kanssa lähenevät, lähenee myös avioliiton mahdollisuus. Oikeustieteen professori Elina Pirjatanniemi Åbo Akademista pohti puolestaan omassa puheenvuorossaan, olisiko kenelläkään tarvetta solmia avioliittoa robotin kanssa.

– Oikeustieteilijöille avioliitto merkitsee vain sopimusta kahden aikuisen välillä. Kun kaikki romantiikka jätetään pois, on avioliitto lopulta ihmisten taloudenpitoa koskeva sopimus. Miksi haluaisimme monimutkaistaa suhdettamme robotteihin solmimalla avioliiton?, Pirjatanniemi kysyi.

David Levyn mukaan maailmassa on miljoonia yksinäisiä ihmisiä, joille suhde robotin kanssa voi olla ainoa mahdollinen tapa olla parisuhteessa.

Pääskyvuoren koulun 6-luokkalaiset esittelivät avoimien ovien päivässä pelejä, joita he ovat luoneet yhdessä tutkijoiden kanssa.

Teksti: Jenni Valta
Kuvat: Noora Mela, Hanna Oksanen