Ratkaisut meriteollisuusalan yrityksille esillä Navigate-messuilla

20.11.2014

​Turun yliopistossa tehdään meriteollisuuteen liittyvää tutkimusta yli kymmenessä eri tieteenalan yksikössä. Tutkimus keskittyy merisektorin liiketoiminnan uudistamiseen ja riskien hallintaan, strategiseen johtamiseen, tulevaisuuskuviin, uusiin kasvumahdollisuuksiin ja näitä tukeviin ICT-innovaatioihin.

​Yliopiston yksiköt tarjoavat myös sekä valmiita että  organisaatioiden tarpeisiin räätälöityjä koulutuspalveluja meriteollisuuden ja logistiikan alalla toimiville.

Turun yliopiston meriteollisuuden tutkimus ja koulutus esittytyi näyttävästi  Navigate-messuilla Turun Messukeskuksessa 19.‒20.11.

Yliopiston Navigate-osastolla esitelltiin mm. meriteollisuuden palvelukeskeisiä liiketoimintamalleja, merialan yritysten parissa suosittua liikkeenjohdon koulutusohjelmaa, meriteollisuuden tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-ohjelmaa sekä teollisuusyritysten tuotekehitystoimintoja tukevaa Sensilab-ympäristöä ja yhdistetyn todellisuuden sekä ICT:n hyödyntämistä meriteollisuudessa.

Mukana messuilla ja niitä rakentamassa ovat ollet CCR Tutkimuspalvelut ja TSE exe Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta sekä Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus MKK  ja Technology Research Center TRC Turun yliopiston Brahea-keskuksesta.

navigate-messut-2014-65.jpg
TRC:n eli Technology Research Centerin demoista kiinnostuneita messuvieraita riitti - pisteessä pääsi huikealle 3D-vuoristorata-ajelulle ja saattoi tutustua tulevaisuuden uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin kuten virtuaalisiin messuihin.

Nk. lisätty  tai yhdistetty todellisuus tuo aivan uudenlaisia mahdollisuuksia ympäristönsuunnitteluun ja  rakentamiseen - esimerkiksi satamien kehittämiseen ja ristelijöiden myyntiin ja suunnitteluun.

Myös Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen Mariikka Servanto ja Anne Erkkilä-Välimäki sekä TSE exen Kati Kekäläinen olivat tyytyväisiä messupäivien kohtaamisiin ja antiin.

Teksti: Kati Kaarlehto
Kuvat: Antti Tarponen