Rehtori Jukka Kola toivotti uudet opiskelijat tervetulleiksi Turun yliopistoon

25.08.2022

Rehtori Jukka Kola on kiertänyt tiedekunnissa tervehtimässä uusia opiskelijoita ja toivottamassa heidät tervetulleiksi Turun yliopistoon.

Rehtori Jukka Kola on kiertänyt tiedekunnissa tervehtimässä uusia opiskelijoita. Rehtorin kättely on ollut Turun yliopistossa perinne, joka on ollut pandemian vuoksi tauolla. Kättelyä ei ollut ohjelmassa vielä tänäkään vuonna, mutta rehtori ja uudet opiskelijat pääsivät tapaamaan toisensa yhteisen tilaisuuden merkeissä.

Calonia-rakennuksen aulassa 22.8.2022 rehtorin tapaamista odottaneet uudet oikeustieteen opiskelijat suhtautuivat lukuvuoden alkamiseen innostuksella.

- Odottavainen fiilis, kiva nähdä mitä täällä puhutaan, kommentoi tuore oikeustieteen opiskelija Juho Savolainen.

Oikeustieteellisen tiedekunnan uusia opiskelijoita rehtorin tapaamisessa 22.8.2022

Oikeustieteen opiskelijat Miitu MetsäläElla Soitamo ja Juho Savolainen aloittelivat lukuvuotta innostuneissa ja odottavissa tunnelmissa. Kuva: Minna Nerg / Turun yliopisto.

Osa opiskelijoista oli päässyt yliopistoon ensiyrittämällä, toisilla ovet yliopistoon olivat auenneet useamman hakukerran jälkeen.

- Kilpailu opiskelupaikoista on kovaa ja olette tehneet työtä päästäksenne sisään, rehtori Kola totesi.

Kola kertoi Turun yliopiston satavuotisesta historiasta maailman ensimmäisenä suomenkielisenä yliopistona. Kolan mukaan kansainvälisyys on yliopiston strategian painopiste, mutta suomenkielisyyttäkin voi korostaa. Turun yliopisto on myös kestävän tulevaisuuden rohkea rakentaja.

- Tämä tarkoittaa sitä, että tarjoamme sellaista koulutusta, joka suuntautuu tulevaisuuteen. Yliopisto kouluttaa nuoria palvelemaan maailmaa, mutta myös muuttamaan sitä paremmaksi paikaksi elää, pohti Kola.

Kola muistutti, että opiskelijaelämä koostuu muustakin kuin opiskelusta. Turku tarjoaa mahdollisuuksia muuhunkin kuin opiskeluun, mikä on aivan oleellinen osa opiskelijaelämää.

- Turun yliopistossa on yli 20 000 opiskelijaa ja se näkyy ja kuuluu paitsi yliopistolla myös kaupungilla, Kola sanoi.

Rehtori Jukka Kola tapaamassa uusia oikeustieteen opiskelijoita 22.8.2022

Rehtori Jukka Kola oli iloinen, että uusien opiskelijoiden tapaamisia voitiin pitkän ajan jälkeen taas järjestää. Kuva: Minna Nerg / Turun yliopisto.

Rehtorin tapaamisessa oli varattu aikaa myös uusien opiskelijoiden kysymyksille. Opiskelijoita pohditutti esimerkiksi se, miten monitieteisyys käytännössä näkyy yliopiston arjessa.

Kola mainitsi muun muassa yliopistossa toimivan, monitieteistä tekoälyyn liittyvää koulutusta ja tutkimusta tarjoavan tekoälyakatemian, joka koskettaa kaikkia tiedekuntia. Ruohonjuuritasolla Kola kehotti opiskelijoita törmäyttämään itseään muihin tiedekuntiin menemällä mukaan vaikkapa muihin ainejärjestöihin.

- Turun yliopistossa monitieteisyys ei ole vain juhlapuheita, summasi Kola.

Rehtori Jukka Kola tapaamassa uusia oikeustieteen opiskelijoita 22.8.2022

Rehtorin tapaamisessa uudet opiskelijat pääsivät esittämään kysymyksiä rehtorille. Kuva: Minna Nerg / Turun yliopisto.

Tuoreita yliopisto-opiskelijoita askarrutti myös, millaista on koronapandemian jälkeinen arki yliopistossa.

Kola kertoi, että vaikka yliopistomaailmassa nyt ollaan palaamassa normaaliin, on pandemia-aikana opittu paljon siitä, mitä etäopetuksessa voidaan tehdä.

- Toisaalta myös resilienssiä on kasvatettu. Kun tulee uusia yllättäviä tilanteita, osataan paremmin huomioida, miten ne vaikuttavat opiskelijoihin, totesi Kola.

Rehtori Kola päätti tilaisuuden kannustukseen opiskelijoille, joita askarruttaa, kuinka toimia uudella opiskelupaikkakunnalla.

- Olkaa oma itsenne, se on yleensä kaikista paras tapa.

> Ohjeita uusille opiskelijoille

Luotu 25.08.2022 | Muokattu 26.08.2022