Ruskeasta rasvasta haetaan apua painonhallintaan

27.05.2014

Ihmisessä olevan ruskean rasvakudoksen aktivoiminen tai sen määrän kasvattaminen saattaa olla keino painonhallintaan. Turussa järjestetyssä PET-symposiumissa esitelty uusin tieto antaa lupauksia avun löytymisestä. Esimerkiksi kylmäaltistus voi aktivoida ruskan rasvan toimintaa.

​Dosentti Kirsi Virtasen mukaan tutkijoiden tämän hetken kysymys on: voimmeko parantaa ruskean rasvan toimintoja auttaaksemme ylipainon vähentämisessä?

Ruskan rasvan osalta tehtiin viisi vuotta sitten historiaa. Kolme tutkimusryhmää eri puolilla maailmaa havaitsi samaan aikaan, että myös aikuisella ihmisellä on ruskeaa rasvaa. Siihen saakka oli kuviteltu, että vauvoilla tavattu ruskea rasva häviää iän myötä. Yksi ryhmistä toimi Turun PET-keskuksessa. Professori Pirjo Nuutila ja dosentti Kirsi Virtanen todistivat ruskean rasvan olemassaolon ihmisestä otetulla koepalalla.

Nyt ruskeasta rasvasta odotetaan apua vähintään painonhallintaan, ehkä jopa painonpudotukseen. Ruskea rasvakudos kun poikkeaa valkoisesta siinä, että se kykenee polttamaan ylimääräistä energiaa elimistöstä toisin kuin ylimääräisen energian elimistöön varastoiva valkoinen rasva.

– Yhdysvalloissa 18– 30-vuotiaiden paino nousee seitsemällä kilolla vuosittain. Sillä, että voisimme aktivoida ruskean rasvan toimintaa, voi olla suuri merkitys, professori André Carpentier Montrealissa toimivasta diabeteksen tutkimuskeskuksesta kertoi Turussa järjestetyssä PET-symposiumissa.

Professorit Pirjo Nuutila (vas.) ja André Carpentier ja dosentti Kirsi Virtanen ovat ruskean rasvan tutkimuksen edelläkävijöitä. PET-symposiumin johtajan, Turun yliopiston professori Juhani Knuuti saattoikin tyytyväisenä esitellä kolmikon PET-symposiumiin osallistujalle. Vuodesta 1977 lähtien järjestetty tapahtuma kokosi Turkuun neljäksi päiväksi lähes 400 PET-kuvantamista hyödyntävää tutkijaa eri puolilta maailmaa.

Carpentier varoittaa kuitenkin näkemästä ruskeaa rasvaa taianomaisena vastauksena ylipaino-ongelmaan. Kirsi Virtanen avaa tilannetta esimerkillä.

– Jos henkilöllä on 50 kiloa ylipainoa, ruskean rasvan aktivoimille hän saattaisi vuodessa saada 2–3 kiloa pois. Mutta jos hän muutoinkin saisi vähennettyä painoa, aktiivinen ruskea rasva auttaisi säilyttämään painonpudotuksen, Virtanen sanoo.

Tutkijat näkevätkin ruskean rasvan hyödyt esimerkiksi tilanteissa, jossa painonpudotusta yrittävän keho lähtee ”korjaamaan” kutistunutta energiansaantia vähentämällä energiankulutusta.

Aktivoijana kylmä, chili tai pilleri

Uusimman tiedon mukaan ruskean rasvan aktiivisuutta voidaan lisätä kylmäaltistuksella, tietyillä ravintoaineilla kuten chilissä olevalla kapsaisiinilla sekä beeta3-agonistisilla lääkeaineilla. Lääkkeitä on jo testattu eläinkokeissa, ihmisillä ei.

– Esimerkiksi kylmäaltistuksen ei tarvitse olla valtava. Jos esimerkiksi kotona laskee lämpötilaa 15–16 asteeseen, jo se aktivoi ruskeaa rasvaa. Meistä monelle olisi mahdollista esimerkiksi nukkua 17 asteisessa huoneessa, Kirsi Virtanen totesi.

Lämpötilaa laskiessa on kuitenkin otettava huomioon, että aiempien tutkimusten mukaan kylmyys lisää ruokahalua. Carpentier korostaakin, että ennen kuin ruskean rasvan aktivoimista voidaan toden teolla suositella, aktivoinnin vaikutukset muuhun kehoon on tutkittava. Aiemmin on muun muassa havaittu, että verenpainelääkkeet saattavat heikentää ruskean rasvan aktiivisuutta.

– Silloinkin on tärkeää käyttää verenpainelääkettä, symposiumin johtaja, maailman johtaviin sydän- ja verisuonitautien tutkijoihin lukeutuva Turun yliopiston professori Juhani Knuuti painotti.

Ruskeaan rasvaan liittyy monta mysteeriä

Ruskeaan rasvaan liittyy vielä monia tuntemattomia yksityiskohtia. Yksi niistä on sen esiintyminen eri ikäisillä ihmisillä. Vauvoilla on runsaimmin ruskeaa rasvaa, mutta se häviää puberteettiin mennessä lähes kokonaan.

–  Puberteetin jälkeen ruskean rasvan massa alkaa taas vielä tuntemattomasta syystä uudelleen kasvaa, Nuutila kertoo.

Hän toteaakin ruskean rasvan tutkimus edellyttää laajaa, poikkitieteistä tutkimusta. Maailmalla onkin meneillään lukuisia tutkimuksia ruskean rasvakudoksen merkityksestä diabeteksessa, muissa aineenvaihduntasairauksissa sekä ylipainossa.

Erja Hyytiäinen
Luotu 27.05.2014 | Muokattu 27.05.2014