Saara Koskela voitti 3MT-kisan – edustaa Turun yliopistoa Coimbra-ryhmän kansainvälisessä kilpailussa

07.03.2024

Biolääketieteen laitoksen, InFLAMES-lippulaivan ja molekyylilääketieteen tohtoriohjelman väitöskirjatutkija Saara Koskela voitti Turun yliopiston Three Minute Thesis -kilpailun. Koskela edustaa Turun yliopistoa Coimbra-ryhmän kansainvälisessä eurooppalaisille yliopistoille järjestetyssä 3MT-kilpailussa.

Turun yliopiston päärakennuksen aulassa 6.3.2024 pidettyyn 3MT-kilpailuun osallistui kymmenen Turun yliopiston väitöskirjatutkijaa. Tapahtumassa kilpailijat esittelivät tutkimustaan mahdollisimman mukaansatempaavasti vain kolmessa minuutissa.

Saara Koskela kertoi kilpailun voittaneessa esityksessään tutkimuksestaan, jossa hän on kehittänyt mallin syöpäpotilaan hoitovasteen ennustamiseen. Koskelan mukaan oman tutkimusaiheen tiivistäminen kolmeen minuuttiin oli palkitsevaa ja kiteytti hänen ajatuksiaan siitä, miten tutkimuksesta kannattaa puhua suurelle yleisölle.

– Rakastan tutkimustani ja oli inspiroivaa päästä puhumaan siitä. On mahtavaa saada edustaa Turun yliopistoa Coimbran kansainvälisessä kilpailussa ja päästä kertomaan tutkimuksestani myös kansainvälisesti, Koskela iloitsi.

Koskela osallistuu Coimbra-ryhmän kansainvälisen kilpailuun videoidulla 3MT-esityksellään. Videoiden perusteella valitaan kolme väitöskirjatutkijaa Coimbran 3MT-finaaliin, joka järjestetään tänä vuonna Turussa.

Toisen sijan kilpailussa nappasi materiaalitekniikan oppiaineen ja teknologian tohtoriohjelman väitöskirjatutkija Bahar Mostafiz, joka äänestettiin myös yleisön suosikiksi. Mostafiz kertoi esityksessään pyrkimyksestään kehittää sensori, joka vaikuttaisi aivojen dopamiineihin ja voisi helpottaa Alzheimerin tautia ja Parkinsonin tautia sairastavien elämää. SANORD-verkoston kansainvälisen 3MT-kilpailun edustajaksi tuomaristo valitsi biolääketieteen laitoksen ja molekyylilääketieteen tohtoriohjelman väitöskirjatutkijan Nicko Widjajan, joka käsitteli esityksessään luiden rasvakudoksen aiheuttamia terveysvaikutuksia.

Turun yliopiston 3MT-finaaliin tuomaristoon kuuluivat kieli- ja viestintäopintojen keskuksen johtaja Michael Nelson, vararehtori Piia Björn sekä lääkekehityksen kemian professori Juha-Pekka Salminen.

3MT-kilpailun järjestivät Turun yliopiston tutkijakoulu (UTUGS), tutkijanurayksikkö, kieli- ja viestintäopintojen keskus ja viestintä.

Katso Saara Koskelan esitys

Katso Bahar Mostafizin esitys