Sabrina Maniscalcolle Suomalaisen Tiedeakatemian Väisälän palkinto

12.12.2017

Turun yliopiston teoreettisen fysiikan professori Sabrina Maniscalco sai Väisälän palkinnon, joka myönnetään uransa aktiivivaiheessa olevalle, jo ansioituneelle tutkijalle. Suomalaisen Tiedeakatemian myöntämä palkinto on suuruudeltaan 15 000 euroa.

​Sabrina Maniscalcon mukaan kvanttiteknologia on tällä hetkellä erityisen suosittu ala fyysikoiden keskuudessa.

​Sabrina Maniscalcon ala on kvanttiteknologia, jonka tuloksia sovelletaan muun muassa informaation käsittelyssä, viestinnässä ja ultraherkissä mittauksissa. Kvanttiteknologia mahdollistaa esimerkiksi huippunopean laskennan sekä murtamattomat salaustekniikat tiedonvälityksessä. Maniscalco on myös hyvin aktiivinen tutkimustiedon viemisessä laajalle yleisölle.

– Nautin työssäni erityisesti kahdesta asiasta. Yksi on nautinto, joka syntyy tieteellisen havainnon tekemisestä. Kun on pitkään yrittänyt ymmärtää jotain, ja sitten palaset loksahtavat paikoilleen. Toinen on tiimityö. Sanonkin aina, että tutkimustyhmäni on suurin menestystekijäni, Maniscalco sanoo.

Maniscalco on julkaissut tutkimusalueeltaan lähes 100 laajasti siteerattua artikkelia. Hän on toiminut ja toimii useissa eurooppalaisissa tutkimushankkeissa ja on pitänyt yli 40 esitelmää kansainvälisissä konferensseissa. Hänen tutkimustyönsä on saanut mediahuomiota muun muassa New Scientist -lehdessä, BBC World Servicen radio-ohjelmissa sekä TEDGlobal-tilaisuuksissa.

Maniscalco on hyvin aktiivinen tutkimustiedon viemisessä laajalle yleisölle. Hän järjesti esimerkiksi International Science Day- ja Quantum Circus-tapahtumat Turun ollessa Euroopan kulttuuripääkaupunki. Hän on myös tuottanut 40-minuuttisen dokumenttielokuvan Inside the Light valon ja materian vuorovaikutuksesta kvanttifysiikan tasolla. Lisäksi hän pyörittää suurelle yleisölle suunnattua Turun Tiedekahvilaa.

Väisälän palkinnon lisäksi Suomalaisen Tiedeakatemia jakoi apurahoja Turun yliopiston tutkijoille.

>> Suomalaisen Tiedeakatemian Väisälän palkinnot 2017

>> Väisälän rahaston apurahat 2017 vuodelle 2018