Seiliä kehitetään osana Turun yliopiston luonnon monimuotoisuuteen liittyviä toimintoja

27.01.2017

Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitos Seili, Lapin tutkimuslaitos Kevo, kasvitieteellinen puutarha, eläinmuseo, kasvimuseo ja aerobiologia yhdistyivät tammikuun alussa uudeksi Turun yliopiston biodiversiteettiyksiköksi. Seilin saaren kehittämiskumppaniksi on saatu Skärgårdskompaniet. Toiminnan tavoitteena on edistää Itämeren alueen suojelua.

​Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön toiminnassa korostuu tutkimuksen ja opetuksen rinnalla yhteiskunnallinen vuorovaikutus.

– Uuden biodiversiteettiyksikön toimintaan liittyvät vahvasti suomalaisille tärkeät ympäristökysymykset, kuten Itämeren tila, ilmastonmuutos ja lajien sukupuutot. Seilin saari tarjoaa meille hyvän mahdollisuuden kertoa näistä haasteista suurelle yleisölle ja edistää tätä kautta niihin liittyvää monitieteistä tutkimusta, opetusta ja suojelun kehittämistä, Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön johtaja Ilari E. Sääksjärvi kertoo.

Sääksjärvi painottaa, että Seilin matkailua kehitetään alueen luontoa ja kulttuuriarvoja kunnioittaen. Saarella alkavan matkailuyhteistyön tavoitteena on tarjota yleisölle mahdollisuus tutustua Seiliin monipuolisena kulttuuri-, luonto- ja tiedekohteena.

– Skärgårdskompaniet vuokraa osan saarella sijaitsevista yliopiston tiloista. Saaristomeren tutkimuslaitos puolestaan keskittää jatkossa tutkimus- ja opetustoimintansa muihin tiloihin, joita kehitetään vastaamaan tutkimustyön tarpeita, Saaristomeren tutkimuslaitoksen asemanjohtaja Jari Hänninen kertoo.

Seilin matkailijat pääsevät tutustumaan yliopiston tutkimukseen

Seilissä tehtävän tutkimuksen keskiössä ovat meri, saarten luonnon monimuotoisuus sekä puutiaiset. Vahvistuvalla Itämeri-tutkimuksella yliopisto pyrkii muun muassa edesauttamaan Saaristomeren tilan parantamista.

– Yliopisto-opintoihin kuuluvat kenttäkurssit järjestetään entiseen tapaan Seilissä. Yhteistyön myötä voimme jatkossa järjestää myös suurelle yleisölle lyhyitä kursseja esimerkiksi merentutkimuksesta. Vastaamme myös Seilissä toteutettavien opastusten sisällöllisestä annista. Näin yleisö pääsee heti kuulemaan tuoreinta tietoa esimerkiksi Itämerestä sekä saaren luonnosta ja kulttuurihistoriasta, Hänninen kertoo.

– Tarkoituksena on lisäksi kertoa matkailijoille laajemmin Turun yliopistossa tehtävästä tutkimuksesta ja opetuksesta. Luonnontieteilijöiden lisäksi tämä mahdollisuus aukeaa jatkossa myös muiden tiedekuntien ja laitosten tutkimushankkeille. Monitieteisen toiminnan kautta pyrimme löytämään uusia ja innovatiivisia keinoja lähestyä esimerkiksi Saaristomeren ongelmia. Olemme jo nyt keskustelleet esimerkiksi monitieteisen matkailututkimuksen mahdollisuuksista Seilin saarella, Sääksjärvi lisää.

Matkailua kehitetään Seilin historiaa ja luontoa kunnioittaen

Skärgårdskompanietin toimitusjohtajan Herrick Rambergin mukaan matkailutoimintaa kehitetään saaren ainutlaatuista historiaa ja luontoa kunnioittaen. Yritys käynnisti kaksi vuotta sitten matkailutoiminnan Örön saarella, ja sieltä saatu kokemus vahvistaa ajatusta, että matkailutoiminta voidaan järjestää niin, ettei se rasita liiaksi saarta.

– Saaressa on jo nyt verrattain hyvä majoituskapasiteetti, teemme saarelle myös kahvilan ja ravintolan. Saarelle pääsee kulkemaan pienen rengastien yhteysaluksilla, mutta selvitämme parhaillaan mahdollisuutta saada myös charterveneen kuljettamaan matkailijoita Turusta Seiliin ja Nauvon kirkonkylään, Ramberg sanoo.

Suunnitelmissa on kehittää myös omalla veneellä saarelle tulevien palveluja.

Yliopisto on tehnyt pitkään yhteistyötä saaren kulttuuriperintöä vaalivan Museoviraston sekä kulttuurimaisemanhoitoa toteuttavan Metsähallituksen kanssa. Yhteistyö jatkuu niin, että mukaan tulee myös Skärgårdskompaniet. Vesi- ja jätehuolto sekä tarvittava infrastruktuuri suunnitellaan ja toteutetaan asiantuntijoiden kanssa saaren erityispiirteet huomioon ottaen.

Turun yliopisto osti loppuvuodesta 2015 valtaosan Seilin saaren rakennuksista sekä niitä ympäröivän maa-alan Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:ltä. Saaristomeren tutkimuslaitos oli jo sitä ennen toiminut kulttuurihistoriallisesti arvokkaassa vanhassa sairaalarakennuksessa 50 vuotta. Tuon ajan päärakennus on ollut suljettuna yleisöltä, mutta matkailutoiminnan kehittämisen myötä rakennuksen keskiosa sekä keittiösiipi avataan yleisölle.

– Seilin saaressa on käynyt vuosittain noin 9 000 vierasta. Uskomme, että matkailun kehittämisen myötä määrä voi moninkertaistua. Kehitämme toimintoja pitkäkestoisesti ja saaren erityispiirteet huomioiden, Hänninen sanoo.

Turun yliopisto järjestää kevään aikana saarelaisille ja saaristolaisille keskustelutilaisuuden Seilin kehittämiseen liittyen. Tilaisuuden tarkasta ajankohdasta tiedotetaan myöhemmin.

JV
Kuva: Hanna Oksanen