Shruti Jain voitti 3MT-kilpailun – intohimo tutkimukseen välittyi sekä yleisölle että tuomaristolle

05.03.2020

Turun kauppakorkeakoulun OP-salissa torstaina 5.3. käydyssä Three Minutes Thesis -finaalissa kisasi kymmenen tohtorikoulutettavaa. Sekä yleisö että tuomaristo valitsivat voittajaksi molekulaaristen biotieteiden tohtorikoulutettavan Shruti Jainin.

Australialaisen Queenslandin yliopiston kehittämä akateeminen 3MT-kilpailu käytiin Turun yliopistossa nyt neljättä kertaa. Kilpailussa tohtorikoulutettavat esittävät tutkimusaiheensa ja sen merkittävyyden kolmessa minuutissa.

Voittajaksi valittiin molekulaaristen biotieteiden tohtorikoulutettava Shruti Jain, jonka tutkimusaiheena on syövän mahdollisimman aikainen havaitseminen (Early detection of cancer). Jain totesi esityksessään, että syöpä huomataan usein vasta, kun se on ehtinyt edetä pitkälle. Hänen tavoitteenaan on kehittää testi, jolla syövän voisi havaita aikaisessa vaiheessa.

Jain kuvaili voitonjälkeistä tunnelmaansa mahtavaksi.

– Olen niin innoissani! Nautin tutkimuksen tekemisestä, ja olen iloinen siitä, että ihmiset olivat kiinnostuneita tutkimusaiheestani ja hekin nauttivat esityksestäni.

Jain voitti sekä yleisön suosikki -palkinnon että ensimmäisen sijan, jonka palkintona on 1000 euron matka-apuraha. Jainin esityksen videotallenne lähetetään Coimbra Groupin kansainväliseen kilpailuun.

Toisen palkinnon voitti Pablo Perez Chaves Amazonia-aiheisella tutkimuksellaan Mapping floristic patterns in Amazonia. Hänet valittiin kilpailemaan kansainväliseen Southern African – Nordic Centre (SANORD) -kilpailuun, joka järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa.

Tieteen popularisoinnilla ja siitä viestimisellä suuri vaikutus

Tuomareina toimivat erityisasiantuntija Riitta Pyykkö, professori Ilari Sääksjärvi Turun yliopiston biodiversiteettiyksiköstä ja Kieli- ja viestintäopintojen keskuksen johtaja Michael Nelson.

Ennen kilpailijoiden esityksiä Sääksjärvi puhui yleisölle tieteen popularisoinnista ja nosti esiin esimerkkejä biodiversiteettitutkimuksestaan. Hän totesi, että luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen on globaali haaste, ja lajien määrä laskee nopealla vauhdilla. Siksi lajeista ja niiden tilanteesta on puhuttava esimerkiksi mediassa.

– Minun ja tutkimusryhmäni tärkein tavoite on löytää mahdollisimman paljon uusia lajeja ja kertoa niistä.

Tiivis esitys kiinnittää huomion ja kertoo olennaisen

Tuomaristo kehui kummankin voittajan esityksessä erinomaista tasapainoa aiheeseen johdattelun, tutkimustiedon ja esityksen innostavuuden välillä. Kisaajat onnistuivat luomaan hyvän kontaktin yleisöön.

– Voittajilla oli kyky saada yleisö kiinnostumaan alusta asti, ja se oli tärkeää, Riitta Pyykkö kuvaili.

Shruti Jain kertoi, että 3MT-kilpailu oli hänelle uudenlainen kokemus. Kisaa varten oli pohdittava esimerkiksi, millä tavoin omasta tutkimusaiheesta saa ymmärrettävän myös niille, joille aihe ei ole ennestään tuttu.

Tapahtuman juonsivat edellisten vuosien UTU 3MT -voittajat Khalil Shahramian (2018) ja Tarek Omran (2017). He muistelivat omia esityksiään ja muistuttivat kilpailijoille, että jokainen on omalla tavallaan voittaja jo silloin, kun tulee puhumaan muiden eteen tutkimuksestaan.

Kaikki vuoden 2020 UTU 3MT -finalistit

• Annika Nivala, Turun kauppakorkeakoulu – Subsidizing the first employee to encourage job creation?
  • Natalia Chitalkina, Kasvatustieteiden tiedekunta – Unexpected changes in code and music: the eye movement approach
  • Linnea Blåfield, Luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunta – Controls of flooding in subarctic river systems
  • Shruti Jain, Luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunta – Early detection of cancer
  • Roosa Wingström, Luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunta – The code of creativity: Co-creation between humans and artificial intelligence
  • Uruj Fatima Sarwar, Lääketieteellinen tiedekunta – Understanding bone formation to modify current treatment options for Osteoporosis
  • Laura Ivaska, Humanistinen tiedekunta – Indirect translation: Connectin peoples
  • Pablo Pérez Chaves, Luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunta – Mapping floristic patterns in Amazonia
  • Johannes Routila, Lääketieteellinen tiedekunta – How to predict therapy response of head and neck cancer?
  • Richard Aarnio, Lääketieteellinen tiedekunta – Radiometabolite studies – the game changer for correct analysis of PET data
Luotu 05.03.2020 | Muokattu 05.03.2020