Streemattava Kaikille samat mahdollisuudet - mutta miten? -seminaari kokoaa INDIRECtin tulokset

31.01.2019

Ylisukupolviseen eriarvoisuuteen Suomessa pureutunut INDIRECT-tutkimushanke esittelee tuloksiaan vaikuttajaseminaarissa perjantaina 1.2. Helsingissä. Tilaisuus streemataan ja on katsottavissa nettiosoitteesta myös myöhemmin.

Tilaisuus kokoaa yhteen Turun yliopiston johtaman INDIRECT (Intergenerational Cumulative Disadvantage and Resource Compensation) - tutkimushankkeen tulokset. Seminaarin innoittajana on ajatus, että vaikka mahdollisuuksien tasa-arvo on yksi kaikkien puolueiden yhteisesti jakamista tavoitteita, keinoista ei olla lainkaan samaa mieltä. Seminaarissa suomalaiset ylisukupolvisen eriarvoisuuden kärkitutkijat kertovat, miten mahdollisuuksien tasa-arvoon on mahdollista vaikuttaa, jos niin halutaan tehdä.

Seminaarissa käsitellään ylisukupolvista eriarvoisuutta perhepolitiikan, koulutuksen, huono-osaisuuden, verkostojen, maahanmuuton ja äänestämisen näkökulmista. Tilaisuuteen oli ennakkoilmoittautuminen, mutta luentoja voi seurata netin välityksellä.

Ohjelmassa ovat:

12.00 Avaus: Perhetausta ja mahdollisuuksien tasa-arvo Suomessa, Jani Erola, Turun yliopisto
12.15 Perhe- ja koulutuspolitiikat ylisukupolvisen eriarvoisuuden vähentäjinä, Heta Pöyliö, Turun yliopisto
12.25 Koulutusvalinnat, Tuomas Pekkarinen, VATT
12.35 Kommenttipuheenvuoro
12.45  Keskustelua
13.00 Syntyvyys, sukupuoli ja eriarvoisuus, Marika Jalovaara, Turun yliopisto
13.10 Laiska äänestäjä aktiivisuustalkoiden pyörteissä, Hanna Wass, Helsingin yliopisto
13.20 Kommenttipuheenvuoro
13.30 Keskustelua
14.15 Suku mahdollistajana? Perheverkostojen merkitys koulutusmahdollisuuksien tasa-arvolle, Hannu Lehti, Turun yliopisto
14.25 Huono-osaisuus on muutakin kuin pieniä tuloja, Timo Kauppinen, THL