Suolistosta erittyvä sekretiini-hormoni aktivoi ruskeaa rasvaa

15.11.2018

Turun yliopiston PET-keskuksen ja Münchenin teknillisen yliopiston tutkijat ovat yhdessä osoittaneet uuden tavan aktivoida ruskeaa rasvaa ja aikaansaada kylläisyyden tunnetta. Tulokset on julkaistu arvostetussa Cell -lehdessä.

​Ruskea rasvakudos polttaa energiaa, vähentää haitallisen kolesterolin määrää ja parantaa elimistön sokeritasapainoa. Kuvituskuva.

​Vuonna 2009 tiedeyhteisöä ravisutti tieto siitä, että osalla aikuisista ihmisistä on kylmässä aktivoituvaa ja lämpöä tuottavaa ruskeaa rasvaa. Siitä lähtien, kun tämä terveyttä edistävä fysiologinen ilmiö todennettiin kuvantamiskeinoin, sille on etsitty uusia aktivointimekanismeja.

Aiemmin tänä vuonna FT Mueez U Din osoitti Turun yliopistossa tarkastetussa väitöskirjassaan, että myös ruokailu aktivoi ruskean rasvan aineenvaihduntaa. Ruokailu aiheuttaa elimistössä useiden tekijöiden, muun muassa hormonitasojen, nopean muutoksen.

Sekretiini on ruoansulatushormoni, jota erittyy suolistosta ruokailun yhteydessä. Professori Martin Klingensporin tutkimusryhmä Münchenin teknillisestä yliopistosta havaitsi ensi kerran pari vuotta sitten hiirten ruskean rasvan soluista sekretiinireseptoreita ja sekretiinin aktivoivan ruskeaa rasvaa. Lisäksi sekretiiniä saaneiden eläinten todettiin syövän vähemmän. Näillä hiirillä ruskean rasvan tuottama lämpö toimi suorana viestinä aivoille aktivoiden kylläisyyttä lisäävän pro-opiomelanokortiinin tuotantoa.

Koska tutkijoita kiinnostaa erityisesti se, miten ihmisen ruskea rasva aktivoituu, Klingenspor otti kaksi vuotta sitten yhteyttä turkulaisiin PET-keskuksen metaboliatutkijoihin professori Pirjo Nuutilaan ja akatemiatutkija, dosentti Kirsi Virtaseen. Yhdessä heidän kanssaan tohtorikoulutettava Sanna Laurila suunnitteli ja toteutti kuvantamistutkimuksen vapaaehtoisilla tutkimushenkilöillä.

– FDG-PET-kuvantamista käyttäen voitiin todeta, että sekretiinin antaminen suonensisäisesti aktivoi myös ihmisen ruskean rasvan glukoosin kulutusta. Tämä tarkoittaa sitä, että sekretiini lisää ruskean rasvan aineenvaihduntaa myös ihmisillä, Nuutila kertoo.

Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että ruokailun jälkeinen veren sekretiinipitoisuus on yhteydessä ruskean rasvan aktivaatioon.

– Tutkimuksessa uutena tietona havaittu kolmivaiheinen viestiketju vatsan, ruskea rasvan ja aivojen välillä voi olla yksi syy sen taustalla, miksi ruskea rasva on aineenvaihdunnalle hyödyllistä, Nuutila sanoo.

Tutkimustulokset on julkaistu arvostetussa, Julkaisufoorumin korkeimmalle tasolle luokittelemassa Cell-lehdessä. Li et al., Secretin-Activated Brown Fat Mediates Prandial Thermogenesis to Induce Satiation. https://doi.org/10.1016/j.cell.2018.10.016

HK

Luotu 15.11.2018 | Muokattu 27.11.2018