Suomalainen yhteishanke tähtää uudentyyppisen energiajärjestelmän kehittämiseen

01.07.2014

Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskus, VTT ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto käynnistivät mittavan hankkeen, joka tähtää uudentyyppisen energiajärjestelmän kehittämiseen ja siihen liittyvän liiketoimintasektorin luomiseen Suomessa. Tekesin strateginen rahoitus hankkeelle on 5 miljoonaa euroa.

​Uusi aurinkoon ja tuuleen perustuva energiajärjestelmä ja siihen liittyvät teknologiat voivat olla Suomen elinkeinoelämälle portti menestykseen kansainvälisillä markkinoilla. Nyt alkaneessa NEO-CARBON ENERGY -projektissa luodaan osaamista, jolla suomalaisyritykset saadaan mukaan energiantuotannon ympärillä tapahtuvaan kansainväliseen kehitykseen.

Projektin koordinaattori, johtava tutkija Pasi Vainikka VTT:ltä kertoo, että tavoitteena on kehittää energiajärjestelmä, joka perustuu energian varastointiin hiilivetyjen eli tavanomaisten polttoaineiden muodossa. Järjestelmä olisi hiilidioksidin suhteen neutraali, koska sähköenergiajärjestelmän hiilidioksidikierto suljettaisiin ja liikenteen sekä teollisuuden päästöt otettaisiin uudestaan käyttöön käyttämällä ilmakehän hiilidioksidia energiajärjestelmän hiilenlähteenä.

Kotitaloudet mukaan sähköenergian tuottamiseen

Aurinko- ja tuulienergiaan perustuva päästötön energiajärjestelmä on suuri haaste epätasaisen tuotannon takia. Lisäksi energiantuotanto hajautuu tulevaisuudessa nykyistä paljon pienempiin yksiköihin.

Tulevaisuudessa kotitalouksilla voi olla merkittävä osuus sähköenergian tuottamisessa yleiseen verkkoon. Ne voisivat myydä omaa tuotantoaan ja ostaa sen esimerkiksi auton polttoaineena takaisin käyttöönsä.

NEO-CARBON ENERGY -hankkeen kokonaisbudjetti vuosille 2014–2016 on 7 miljoonaa euroa, josta Tekesin rahoitusosuus on 5 miljoonaa euroa. Tekesin rahoittamiin strategisiin tutkimusavauksiin kuuluva hanke jakautuu kolmeen osaan: energiajärjestelmiin liittyvään tulevaisuuden tutkimukseen, energiajärjestelmien kehittämiseen ja energiavarastoteknologioihin liittyvään teknologian kehittämiseen.

>> VTT

Jussi Matikainen