Suomalaiselta Tiedeakatemialta apurahoja erityisesti nuorille tutkijoille

13.10.2022

Suomalainen Tiedeakatemia on jakanut yhteensä yli 600 000 euroa apurahoja humanististen ja yhteiskuntatieteellisten alojen tutkijoille hallinnoimistaan Eino Jutikkalan rahastosta, Emil Öhmannin Säätiöstä sekä Hilkka ja Otto Brusiinin Säätiöstä. Turun yliopistoon apurahoja myönnettiin Eino Jutikkalan rahastosta ja Emil Öhmannin Säätiöstä yhteensä 135 800 euroa.

Eino Jutikkalan rahaston humanistiseen ja yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen tarkoitettuja apurahoja jaettiin yhteensä 19 tutkijalle. Turun yliopistossa apurahan sai neljä tutkijaa. Kaikki apurahat myönnettiin alkuvaiheessa oleville väitöskirjatutkijoille, joille apuraha mahdollistaa kokopäiväisen työskentelyn.

Emil Öhmannin Säätiö jakoi apurahoja saksan kielen, kääntämisen ja saksankielisen kirjallisuuden tutkimukseen. Stipendit myönnettiin yhteensä kuudelle tutkijalle tutkimusapurahoiksi, matka-apurahoiksi sekä konferenssien järjestämiseen. Turun yliopistossa apurahan sai kaksi tutkijaa.

Eino Jutikkalan rahaston apurahansaajat Turun yliopistossa:

• FM Annikka Immonen, Turun yliopisto, yleinen historia ja kulttuurihistoria, 27.500
    Apuraha väitöskirjatutkimukseen ”Katoava aika - Muistipolun toimijoiden kokemuskerronnassa rakentuva muistisairaan ajallisuus ja toimijuus”.
  • VTM Tero Mäkelä, Turun yliopisto, filosofia, 26.000
    Apuraha väitöskirjatutkimukseen ”Välittämisen filosofia”.
  • FM Sini Peltokorpi, Turun yliopisto, logopedia, 26.000
    Apuraha väitöskirjatutkimukseen ”Näkömonivammaisten lasten ja heidän vanhempiensa välinen vuorovaikutus ja sen tukeminen”.
  • FM Heidi Pitkänen, Turun yliopisto, arkeologia ja Suomen historia, 29.300
    Apuraha väitöskirjatutkimukseen ”Navigoinnin kehitys ja opetus Ruotsissa ja Suomessa 1740–1840”.

Emil Öhmannin Säätiön apurahansaajat Turun yliopistossa:

• PhD Aleida Lujan Pinelo, Turun yliopisto, oikeustiede, 3.000
    Instituutti-apuraha lyhytaikaiseen (3 kk) tutkimustyöskentelyyn Suomen Saksan-instituuttiin Berliiniin liittyen tutkimukseen "Policy and legislation on extreme forms of violence against women in Europe. Case study: Femi(ni)cide in Germany".
  • MA Frederike Schram, Turun yliopisto, kieli- ja käännöstieteiden laitos, 24.000
    Apuraha väitöskirjatutkimukseen "From Marketing to Language Learning – Low German in the Digital Space".
Luotu 13.10.2022 | Muokattu 13.10.2022