Suomen Kulttuurirahaston Varsinais-Suomen rahastolta apurahoja Turun yliopiston tutkijoille

25.05.2022

Suomen Kulttuurirahaston Varsinais-Suomen rahasto jakoi kevään jakokierroksella apurahoja ja opintostipendejä yhteensä 1,4 miljoonaa euroa. Turun yliopistoon apurahoja myönnettiin 35 tutkijalle.

Turun yliopistossa suurimmat apurahat saivat Turun biotiedekeskuksen tutkijatohtorit Kedar Batkulwar ja Nikhil Gupta, joille myönnettiin kummallekin 30 000 euron apuraha. Molemmat saivat apurahan väitöksen jälkeisen tutkimuksen toteuttamiseen.

Batkulwarin tutkimuksen aiheena on uuden miRNA-molekyylin merkitys tyypin 1 diabeteksen synnyssä ja varhaisessa ennustamisessa. Gupta tutkii lajien välisiä eroja syövän kehittymisessä ja syöpälääkkeiden hoitovasteissa.

Turun yliopistoon myönnettyjen apurahojen suuruudet vaihtelivat 3000 eurosta 30 000 euroon.

Varsinais-Suomen rahastoon tuli yhteensä 1 080 hakemusta, joiden yhteissumma oli 21,5 miljoonaa euroa. Apurahoja myönnettiin yhteensä 96 kappaletta. Suurin osa apurahoista, 55 kappaletta, myönnettiin henkilökohtaisina työskentelyapurahoina tieteen- ja taiteenharjoittajille. Kokovuotisia apurahoja myönnettiin tieteessä yhdeksän ja taiteessa neljä. Muut apurahat osoitettiin erilaisten tutkimus- ja kulttuurihankkeiden kuluihin.

Apurahoista suuri osa myönnettiin maakuntarahaston 39 nimikkorahastosta, jotka perustuvat yksityishenkilöiden ja yhteisöjen lahjoituksiin.

Listaus Turun yliopistossa rahoituksen saaneista tutkijoista:

Suomen Kulttuurirahaston Varsinais-Suomen rahaston apurahat, Turun yliopisto (pdf)

Luotu 25.05.2022 | Muokattu 25.05.2022