Suomen paras korkeakouluopiskelijoiden startup tulee Turusta

08.05.2015

Kolmen korkeakoulun opiskelijoista koostuva tiimi kehitti NY Start Up -ohjelmassa Activer-sovelluksen, joka helpottaa urheilukaverin löytämistä. Jo yhdeksättä kertaa järjestetty vuoden mittainen ohjelma on tuonut menestystä Turkuun joka vuosi.

​Activer NY -tiimi:Jesse Kaislavuo (Turun ammattikorkeakoulu), Vesa Fagerlund (Turun yliopiston kauppakorkeakoulu), Tommi Ketola (Turun yliopiston kauppakorkeakoulu), Ville Salonen (Turun yliopiston kauppakorkeakoulu) ja Julia Innilä (Humak)

​Turussa Nuori yrittäjyys ry:n NY Start Up -ohjelma järjestetään kolmen korkeakoulun yhteistyönä. Turun yliopiston lisäksi mukana ovat Turun ammattikorkeakoulu ja Humak.

‒ Eri alojen opiskelijoiden yhteistyö on menestyksen salaisuus. Startuppien ideat voivat olla mitä vaan, pointtina on se, että toimiva idea syntyy, kun yhdistetään eri alojen osaamista, sanoo Turun yliopiston kauppakorkeakoulun yrittäjyyden erikoistutkija Pekka Stenholm, yksi ohjelman valmentajista.

Stenholm korostaa myös toimivan yrittäjyysekosysteemin merkitystä.

‒ Turun yliopistolla on merkittävä rooli ekosysteemissä, jossa on mahdollista kokeilla yrittäjyyttä ja jossa yrittäjämäistä ajattelua ja toimintaa arvostetaan. Yliopisto kouluttaa fiksuja ihmisiä ja osaamista, luo uutta tietoa. Kun ihmisten ajatukset jalostuvat, voi syntyä vaikka millaisia ideoita ja liikeideoita.

Hän nostaa esille myös turkulaisen opiskelijalähtöisen Boost Turku -yrittäjyysyhteisön ja sen tekemän työn kokeilunhaluisen ajattelumallin levittämisessä ruohonjuuritasolta lähtien.

‒ Uskon esimerkin voimaan. Omille kursseilleni otan mielelläni lähempänä opiskelijoiden arkea olevia ihmisiä kertomaan onnistumisista ja menestystarinoista. Boost Turku saa loistavalla tavalla ihmiset kokeilemaan ja testaamaan ideoitaan.

Yrittäjyyskoulutus tarjoaa avaimia oman osaamisen soveltamiseen

Stenholm korostaa, että yrittäjyyskoulutuksen tarkoitus ei ole, että jokainen opiskelija ryhtyisi yrittäjäksi.

‒ Kyse on siitä, että opitaan ymmärtämään, että omaa osaamista voi jalostaa mihin tahansa muotoon. NY-kurssilla tai muussa Turun yliopiston yrittäjyyskoulutuksessa ei opita miten yritys perustetaan – se ei ole se ainoa juttu. Sen ohella opiskelijat kertovat kurssin jälkeen oppineensa työelämätaitoja: miten toimitaan entuudestaan tuntemattomien ihmisten kanssa, miten viestitään asioita ja omia mielipiteitä, miten hallitaan aikaa. Moni löytää tekemistään opinnoista käytännön yhteyksiä ensimmäistä kertaa.

Stenholm on yhdessä kollegansa Tommi Pukkisen kanssa vetänyt NY Start Up -ohjelmaa neljän vuoden ajan. Mukaan innostuvien opiskelijoiden määrä on jatkuvasti kasvanut.

‒ Yrittäjähenkisyyttä ja kiinnostusta yrittäjyyteen on aiempaa enemmän. On hienoa, että meille tulee tällaisia onnistumisia – se, että kaikki syntyy ilman pakottamista, lämmittää mieltä ja sydäntä.

Activer NY kehitti urheilijoita yhdistävän mobiilisovelluksen

Jesse Kaislavuon, Tommi Ketolan, Vesa Fagerlundin, Ville Salosen ja Julia Innilän tiimi Activer NY voitti NY Start Up -ohjelman mobiilisovelluksellaan, joka auttaa urheilijoita löytämään samanhenkistä seuraa vaikka lenkkipolulle tai tenniskentälle.

Tiimi sai myös 15 000 euron Hyundain Brilliant Young Entrepreneur -palkinnon, tuomariston mukaan Activerilla oli finalisteista paras kasvupotentiaali. Lisäksi Activer lähtee edustamaan Suomea startuppien EM-kilpailuun Lissaboniin heinäkuussa.

‒ Aika mahtavat fiilikset on nyt. Pitkäjänteisesti olemme tämän eteen tehneet vuoden ajan töitä. Pitkä matka on myös edessä, lähdemme nyt voittamamme palkintosumman turvin tekemään sovelluksen mahdollisimman valmiiksi EM-kisoja varten, sanoo Tommi Ketola.

NY Start Up -ohjelman voittanut turkulaistiimi aikoo perustaa ideansa ympärille oikean yrityksen.

‒ Ideamme jalostui jatkuvasti ohjelman aikana, saimme sparrausta ja monenlaista asiantuntija-apua, mikä on huima etu.

Ketola opiskelee johtamista ja organisointia pääaineenaan Turun kauppakorkeakoulussa.

‒ Minua on aina kiehtonut se, että pystyisin elättämään itseni omalla työlläni ja omalla ideallani, Ketola kertoo.

Teksti: Taru Suhonen
Kuva: Nuori yrittäjyys ry