Taivaallista armoa ja helvetin tulta – Pyhän Birgitan juhlanäyttelyt verkossa ja Feeniks-kirjastossa

21.09.2023

Pyhän Birgitan kuolemasta on kulunut 650 vuotta. Merkkivuoden kunniaksi on avautunut kaksi kaikille avointa ja maksutonta näyttelyä. Näyttelyt syntyivät yhteistyössä Turun yliopiston kirjaston, Levd religion i medeltida Finland -hankkeen ja Turku Centre for Medieval and Early Modern Studies (TUCEMEMS) kanssa.

Yhteistyöllä näkyvyyttä Pyhälle Birgitalle ja arvokirjoille

Kaikille avoimet Pyhä Birgitta -näyttelyt on avattu. Näyttelyt on tehty Turun yliopiston kirjaston sekä Levd religion i medeltida Finland -hankkeen ja TUCEMEMSin (Turku Centre for Medieval and Early Modern Studies) tutkijoiden tiiviillä yhteistyöllä. Verkkonäyttelyyn tutustuja saa huikeat 47 sivua tietoa Pyhästä Birgitasta ja hänen maailmastaan – kaiken sekä suomeksi että ruotsiksi. Lisäksi hän voi kokea juuri tätä verkkonäyttelyä varten otettuja kuvia Birgitan Ilmestyksestä. Feeniks-kirjastossa näyttelyvieras pääsee tutustumaan harvoin esillä oleviin kolmeen varhaiseen painokseen Birgitan ilmestyksistä. Miten tähän kiehtovaan näyttelykokonaisuuteen on päästy?

Näyttelytyö alkoi kirjaston osalta loppuvuodesta 2022. Silloin kirjastoon ottivat yhteyttä akatemiatutkija Marika Räsänen, professori (ma.) Sari Katajala-Peltomaa sekä tutkijatohtorit Sofia Lahti ja Anna-Stina Hägglund. He ehdottivat kirjaston arvovarastossa olevien teosten esillepanoa osana Birgitan juhlavuotta. Kirjaston kannalta ehdotus kuulosti houkuttelevalta: olihan tässä tilaisuus päästä esittelemään kirjaston arvokirjavarastossa sijaitsevia teoksia ja samalla tehdä yhteistyötä tutkijoiden kanssa. Alun pienimuotoisemmista ideoista päästiin lopulta kolmen arvoteoksen vitriininäyttelyn sekä laajan verkkonäyttelyn kokonaisuuteen.

Projektissa saatiin yhdistettyä eri asiantuntijoiden osaaminen. Kirjaston tietoasiantuntijoilla Liisa Hilanderilla ja Sara Kannistolla oli jo ennestään osaamista verkkonäyttelyiden toteuttamisesta yhteistyönä: 1700-luvun almanakoista kertova näyttely on syntynyt yhdessä vanhan suomen ja ruotsin kurssin opettajien sekä opiskelijoiden kanssa. Tutkijoiden asiantuntemus pääsi oikeuksiinsa laajojen tekstien muodossa: verkkonäyttelyssä on tietoa niin Pyhästä Birgitasta, hänen maailmastaan, aikakaudesta yleensä kuin teosten kuvien tulkinnasta. Korkealaatuiset kuvat otti Suvi Harvisalo Turun yliopiston viestinnästä. Palautteen perusteella kaikki osapuolet ovat olleet tyytyväisiä yhteistyön sujuvuuteen sekä tietysti valmiiseen näyttelykokonaisuuteen.

Myös näyttelyvierailta on kuultu ensimmäiset innostuneet palautteet. Palautteiden perustella näyttelyistä voi oppia paljon uutta sekä nauttia vanhojen kirjojen taidokkaasta kuvituksesta.

Tervetuloa ihastumaan näyttelyihin libuniturku-sivustolla ja Feeniks-kirjastossa!

Taivaallista armoa ja helvetin tulta -verkkonäyttely

Pyhä Birgitta 650 vuotta. Kolme varhaista painosta Pyhän Birgitan ilmestyksistä -vitriininäyttely

Luotu 21.09.2023 | Muokattu 21.09.2023