Pyhä Birgitta 650 vuotta – muistovuonna yleisötapahtumia, pyhiinvaellus ja virtuaalinen näyttely

28.03.2023

Birgitta Birgerintyttären kuolemasta ja syntymästä pyhimykseksi tulee tänä vuonna kuluneeksi 650 vuotta. Muistovuoden kunniaksi Turku Centre for Medieval and Early Modern Studies -keskus (TUCEMEMS) koordinoi Turussa useita yleisölle avoimia tapahtumia.

Birgitta Birgerintytär, ruotsalainen aatelisnainen ja leski kuoli Roomassa 23. heinäkuuta 1373, 650 vuotta sitten. Hänen pyhyytensä todettiin kanonisen lain mukaisissa kuulusteluissa ja hänet kanonisoitiin pyhimykseksi vuonna 1391. Kanonisoinnin myötä Birgitasta on tullut ”kuolematon”, maailmanlaajuisesti todennäköisesti tunnetuin ja vaikutusvaltaisin pohjoismaalainen nainen.

Turku Centre for Medieval and Early Modern Studies -keskus (TUCEMEMS) koordinoi vuonna 2023 useita tapahtumia, jotka liittyvät Birgitan muistovuoteen. Järjestäjien mukaan Birgittaa on juhlittu ja tutkittu aiemminkin, mutta hän ansaitsee myös aina uusiutuvan huomion.

– Suomessa Birgittaa on viimeksi juhlittu näyttävästi vuonna 2003. Birgitta-tutkimus on viime vuosikymmenenä ollut aktiivista ja entistä monitietieteisempää. Juhlavuonna 2023 haluamme tuoda esille uusimman birgittalaisuuteen liittyvän tutkimuksen Suomessa, kytkeä tutkimuksen entistä tiiviimmin osaksi kansainvälistä vuoropuhelua ja nostaa esille Birgitta-tutkimuksen mahdollista antia myös tulevaisuudelle, kertoo birgittalaisluostareista viime syksynä väitellyt Anna-Stina Hägglund.

Birgitan kuoleman ja pyhimykseksi syntymisen muistovuosi 2023 on asiantuntijoiden näkökulmasta harvinaislaatuinen tilaisuus nostaa Birgitan ja birgittalaisuuden merkitys esille osana varsinaissuomalaista historiaa ja kulttuuria, naantalilaista maisemaa ja Turusta käsin ohjattua hiippakunnan liturgista elämää.

Yleisötapahtumia, pyhiinvaellus ja virtuaalinen näyttely

Juhlavuoden 2023 tapahtumat aloittaa tieteellinen symposium ”New perspectives on St Birgitta and the Birgittine movement in medieval Finland and beyond: materiality, senses, and emotions”. Symposium järjestetään Turun yliopistossa ja Åbo Akademissa 30–31.3.2023 ja siihen on vapaa pääsy.

– Symposiumin tavoite on stimuloida ja haastaa Birgitta-tutkimuksen kentällä työskentelevät tutkijat tarkastelemaan kohdettaan ja lähteitään uusista näkökulmista, ja mahdollisesti myös uusien tutkimusmenetelmien avulla, kertoo TUCEMEMSin johtaja Marika Räsänen.

Birgitan vuosittaisen juhlapäivän aattona 6.10. järjestetään Turun tuomiokirkossa yleisöseminaari, ja varsinaisena juhlapäivänä 7.10. toteutetaan Birgitan pyhiinvaellus Naantaliin. Lisäksi syksyllä 2023 Turun yliopiston kirjastossa avautuu virtuaalinen näyttely Birgitan Revelationes Celestes -teoksesta. Tapahtumien tiedot täsmentyvät vuoden mittaan.

TUCEMEMS järjestää juhlavuoden tapahtumat yhteistyössä Abo Akademin, Levd religion i medeltida Finland -hankkeen (Tampereen yliopisto), Pyhiinvaelluskeskuksen sekä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kanssa. Symposiumia rahoittavat lisäksi Waldemar von Frenckells stiftelse ja Polin-Institutet.

> Virtuaalinen näyttely

> Lisätietoa juhlavuoden tapahtumista TUCEMEMSin kotisivulla