Teknologian tohtoriohjelman väitöskirjatutkijat ja ohjaajat kokoontuivat ensimmäistä kertaa kesäkuun vuosikokouksessa

17.06.2022

Vuoden 2022 alussa aloittaneen Turun yliopiston tutkijakouluun kuuluvan teknologian tohtoriohjelman (Doctoral Programme in Technology, DPT) ensimmäinen vuosikokous kesäkuun alussa keräsi yhteen miltei sata ohjelman väitöskirjatutkijaa ja ohjaajaa.

Teknologian tohtoriohjelman ensimmäisen vuosikokous järjestettiin 3.6.2022 Turun yliopiston kampuksella. Päivän aikana kuultiin kiinnostavia ja monipuolisia esityksiä.

DPT-väitöskirjatutkijat Mahdi Moghaddam (materiaalitekniikka) ja Minna Rantanen (tietojärjestelmätiede) kertoivat tutkimusaiheistaan ja tutkimusaloistaan. Esitykset toivat esiin tutkimusaiheiden ajankohtaisuuden sekä antoivat esimerkin siitä, miten moninaisia aiheita tohtoriohjelmassa tutkitaan.

DPT-tohtoriohjelmalle on keskeistä moninainen vuorovaikutus ympäröivän teollisuuden ja yhteiskunnan kanssa ja siksi mukana oli myös yritysten edustajia. Lelujen ja leikin tutkija Katriina Heljakka Turun yliopistosta aktivoi osallistujia kutsumalla heitä piirtämään. Projektipäällikkö Tero Koivisto Precordior Oy:stä kuvasi sydämen eteisvärinän tunnistukseen kehitetyn puhelinsovelluksen kehittämisprosessia ja StemSight Oy:n toimitusjohtaja Laura Koivusalo piti motivoivan puheenvuoron yrityksen perustamisesta ja sen vaiheista. Teknologian tutkimuskeskus VTT:n tutkimustiimin päällikkö Jussi Jäntti toi valoa bio- ja kiertotalouden sekä kestävän kehityksen haasteisiin kertomalla mahdollisuuksista, joita synteettinen biologia tarjoaa.

Tohtoriohjelman johtaja, professori Eevi Rintamäki päätti päiväohjelman kertomalla tutkijakoulutuksen ajankohtaisista asioista, mm. väitöskirjaa valmistelevan nimikkeen muuttamisesta tohtorikoulutettavasta väitöskirjatutkijaksi sekä DPT-ohjelman tavoitteista ja tulevaisuuden näkymistä.

Doctoral stundents in a lecture hall listening to a presentationMahdi Moghaddam esitteli väitöstutkimuksensa aihetta. Kuva: Mika Keränen.

Verkostoituminen ja uudet kohtaamiset saivat kiitosta tilaisuuden osallistujilta

Pitkän etäajan jälkeen moni on kaivannut lähitapahtumia. Ohjelmassa olikin varattu runsaasti aikaa ryhmäaktiviteetteihin ja verkostoitumiselle, mikä otettiin ilolla vastaan.

Tohtoriohjelman vuosikokous suunnitellaan väitöskirjatutkijoiden kiinnostuksen ja tarpeiden pohjalta: suunnittelusta ja järjestelyistä vastaa vuosittain vaihtuva DPT-väitöskirjatutkijoista koostuva järjestelytoimikunta. Näin väitöskirjatutkijat pääsevät harjoittelemaan tieteellisen tapahtuman järjestämistä.

- Meistä järjestäjistä muodostui hyvin yhteen toimiva neljän hengen tiimi, jossa positiivinen henki säilyi stressaavimpinakin hetkinä. Päivän aikana parasta oli nähdä eri tutkimusalojen väitöskirjatutkijoiden välisiä eloisia keskusteluja. Kaiken kaikkiaan järjestelykokemus oli positiivisempi ja myös hyödyllisempi kuin mitä etukäteen odotin. Oli hyvä, että jätin labran hetkeksi ja lähdin tähän mukaan, pohtii järjestelytoimikunnan jäsen, DPT-väitöskirjatutkija Eija Ahonen.

Luotu 17.06.2022 | Muokattu 22.06.2022