Tekoälyn perusteet ja muita tietojenkäsittelytieteiden kursseja maksutta avoimessa yliopistossa

21.12.2020

Tietojenkäsittelytieteiden ja tietotekniikan kursseja voi kevätlukukaudella 2021 opiskella maksutta avoimessa yliopistossa

Mitä tekoäly on ja mitkä ovat sen keskeiset vaikutukset yhteiskuntaamme? Viekö tekoäly työpaikkamme? Miten seurata kriittisesti asiaan liittyvää monekirjavaa uutisointia? Muun muassa näihin kysymyksiin voit perehtyä Tekoälyn perusteet 2 op -verkkokurssilla 11.1. - 7.3.2021. Kurssi antaa myös tarvittavat pohjatiedot Tekoälyn menetelmät 2 op -kurssille, joka järjestetään 8.3. - 2.5.2021.

Tietojenkäsittelytieteiden ja tietotekniikan opinnoista on tarjolla lisäksi Tietokantojen perusteet 5 op, Tietoverkkotekniikat 5 op, Olio-ohjelmoinnin perusteet 3 op, Tietojenkäsittelyn perusteet II 5 op ja Mixed reality 5 op -kurssit.

Tekoälyakatemian monitieteisistä opinnoista voi keväällä suorittaa Ohjelmoinnillinen ajattelu ja tulevaisuuden taidot oppimisen ja opettamisen näkökulmasta 3 op -verkkokurssin. Kurssilla tarkastellaan ohjelmoinnillista ajattelua osana tulevaisuuden työelämätaitoja erityisesti koulun ja elinikäisen oppimisen näkökulmasta.

Kevätlukukaudella voi opiskella myös itsenäisesti suoritettavan maksuttoman AI & Cybersecurity MOOC -kurssin. Kurssi antaa kokonaiskuvan tieto- ja kyberturvallisuuden sekä tietosuojan aiheuttamista haasteista ja siitä, miten ne vaikuttavat erilaisten tekoälysovellusten toimintaan ja käyttöön. Kurssista voi halutessaan tehdä maksullisen 2 opintopisteen laajuisen opintosuorituksen.

Tiedot kurssien aikatauluista, ilmoittautumisajoista ja mahdollisista edeltävien opintojen vaatimuksista löytyvät opetusohjelmista.

Luotu 21.12.2020 | Muokattu 21.12.2020