Terho Heikkiselle arvostettu Bill Marshall -palkinto

15.05.2019

Turun yliopiston lastentautiopin professori Terho Heikkinen on saanut vuoden 2019 Bill Marshall -palkinnon. Palkinnon jakaa vuosittain Euroopan lasten infektiotautien yhdistys (European Society for Paediatric Infectious Diseases, ESPID) ansiokkaasta työstä lasten infektiotautien alalla.

Palkinto on nimetty yhdistyksen perustajajäsenen William Courtney Marshallin (1929–1983) mukaan. Marshall oli kansainvälisesti tunnettu lasten infektiotautien alan kliinikko ja opettaja, joka menehtyi traagisesti kesken uransa pian yhdistyksen perustamisen jälkeen.

Bill Marshall -palkinnon myöntämiskriteereitä ovat korkeatasoinen ja ansiokas toiminta lasten infektiotautien alalla kliinikkona, opettajana tai tutkijana sekä osallistuminen ESPID:n toimintaan. Palkintoa ei voi anoa itse, vaan yhdistyksen muut jäsenet nimittävät palkinnon saajan.

Palkinnon voittaja pitää luennon valitsemastaan aiheesta yhdistyksen vuosikokouksessa. Heikkinen piti oman luentonsa torstaina 9.5. otsikolla ”Viruses are hotter than ever”.

– Tietenkin tällainen huomionosoitus lämmittää mieltä, ja erityisesti siksi, että palkinnosta ovat päättäneet oman erikoisalan kansainväliset asiantuntijat, jotka parhaiten ymmärtävät tehdyn työn ja saavutettujen tutkimustulosten merkityksen maailmassa. Kiitos tästä palkinnosta kuuluu kyllä ehdottomasti myös kaikille hyville yhteistyökumppaneilleni niin Suomessa kuin ympäri maailman, sillä yksin tällaista ei voisi kukaan saavuttaa, Heikkinen summaa.

Bill Marshall -palkinto

Luennon lisäksi palkintoon kuuluu mitali sekä kunniamaininta yhdistyksen The Pediatric Infectious Disease Journal -lehdessä.

Heikkinen on syntynyt Turussa ja valmistunut Turun yliopistosta lääketieteen lisensiaatiksi vuonna 1984. Hän väitteli Turun yliopistossa vuonna 1994 otsikolla “Development and prevention of acute otitis media in children”. Heikkisellä on dosentin arvo Turun yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa, ja hän on erikoistunut lastentauteihin ja lasten infektiotauteihin. Heikkisen tutkimustoiminta keskittyy influenssaan, RS-virukseen ja muihin lasten hengitystieinfektioihin.

Heikkisellä on useita luottamustehtäviä kansainvälisissä ja kansallisissa tutkimusorganisaatioissa ja yhdistyksissä. Hän on tällä hetkellä maailman lasten infektiotautien yhdistyksen (The World Society for Pediatric Infectious Diseases, WSPID) presidentti.

Luotu 15.05.2019 | Muokattu 15.05.2019