Thaimaalaiset hoitotieteilijät kartoittivat yhteistyömahdollisuuksia Turussa

12.09.2017

Delegaatio hoitotieteilijöitä thaimaalaisesta Prince of Songkla -yliopistosta tutustui elo-syyskuussa Turun yliopiston hoitotieteen koulutukseen ja tutkimukseen. Lisäksi vieraat oppivat kasvatustieteiden tiedekunnassa suomalaisesta koulutusjärjestelmästä ja pedagogisesta koulutuksesta.

​Ratjai Vachprasit (vas.), Pissamai Wattanasit, Urai Hatthakit ja Luppana Kitrungrote Prince of Songkla -yliopistosta Thaimaasta.

​Thaimaalaisten delegaation muodostivat tohtorit Urai Hatthakit, Luppana Kitrungrote, Pissamai Wattanasit sekä Ratjai Vachprasit paikallisesta hoitotieteen tiedekunnasta.

Vierailun tavoitteena oli tunnustella yhteistyömahdollisuuksia niin koulutuksen kuin tutkimuksenkin alueella ja syventää jo olemassa olevia yhteistyön muotoja.

”On hienoa päästä oppimaan toinen toisiltamme”

Hoitotieteen laitoksella delegaatio pääsi tutustumaan kattavasti eri tutkimusohjelmiin, sekä koulutukseen niin perustutkinto- kuin jatkotutkintotasollakin.

Apualisprofessori Urai Hatthakit kertoi, että Prince of Songkla -yliopistolla on jo jonkin verran akateemista yhteistyötä hoitotieteen laitoksen kanssa mielenterveyden tutkimuksen alueella professori Maritta Välimäen kautta.

Syksyn vierailulla pyrittiin kartoittamaan, miten yhteistyötä voitaisiin entisestään syventää.

– On hienoa päästä oppimaan toinen toisiltamme. Koulutusjärjestelmämme ovat hyvin eriliset, joten kokemusten vaihtaminen on tervetullutta, Hatthakit summasi.

– Olemme päässeet tutustumaan myös moniin suomalaisiin terveydenhuollon organisaatioihin: vanhusten hoivakotiin sekä yliopistolliseen keskussairaalaan. Ohjelmassa on myös ollut riittävästi aikaa keskustelulle, hän jatkoi.

Kasvatustieteiden tiedekunnassa vieraat tutustuivat yleisemmin opettamiseen ja oppimiseen korkeakoulutasolla.

– Vieraat olivat vaikuttuneita suomalaisesta korkeakoulutuksesta ja kiinnostuneita erityisesti siitä, miten hoitotieteen koulutuksen kehittämisessä huomioidaan kasvatustieteellinen tutkimus. Matkaan tarttui myös uusia ideoita oman laitoksen kehittämiseksi muun muassa yliopistopedagogiikan, oppimistulosten arvioinnin ja laadunvarmennuksen saroilla, summasi postdoctutkija Nonmanut Pongsakdi kasvatustieteiden tiedekunnasta.

Suunnitelmissa pilottitutkimuksia ja tutkimusvierailuita

Myös yhteiset tutkimushankkeet kiinnostivat. Yhteistä tutkimusintressipohjaa yliopistoilta löytyy esimerkiksi lapsuuden ja vanhemmuuden, hoidon etiikan sekä erityisesti teknologiaa hyödyntävän tutkimuksen alueilta. Osapuolet suunnittelevat seuraavaksi tarkempaa sisältöä alustavalle Memorandum of Understanding -yhteistyösopimukselle.

– Tarkoitus on tehdä yhteistyössä muutama pieni pilottitutkimus ja arvioida jatkoa niiden pohjalta. Lisäksi thaimaalaiset olivat kiinnostuneita lähettämään laitoksellemme vierailemaan tohtoriopiskelijoitaan sekä post doc -tutkijoita, vierailua koordinoinut apulaisprofessori Anna Axelin kertoi.

– Jatkossa kartoitamme mahdollisuuksia yhteistyöhön etenkin väitöskirjaohjauksessa. Olisi esimerkiksi mahtavaa, jos tohtorikoulutettavat voisivat viettää lukukauden kumppaniyliopistossa väitöskirjaa valmistellen, Hatthakit visioi.

Teksti ja kuva: Tilda Junko

Luotu 12.09.2017 | Muokattu 09.10.2017