Tiedekunnan Päivää vietettiin Caloniassa 24.3.

03.05.2023

Tiedekunnan Päivää vietettiin Caloniassa 24.3.2023. Päivään oli ilmoittautunut kymmeniä tiedekunnan alumneja ja siihen sisältyi virallisen ohjelman lisäksi useita vuosikurssitapaamisia.

Caloniassa vietettiin 24.3.2023 perinteikästä Tiedekunnan Päivää.

Seminaarin avasi tiedekunnan dekaani Anne Kumpula. Hän kertoi, että täydentävän rahoituksen määrä kasvoi tiedekunnassa vuonna 2022. Tämä ei ole sattumaa, sillä siihen oli tähdätty jo vuodesta 2015 lähtien. Tällöin hyväksyttiin tutkimuksen toimenpideohjelma, joka kannustaa tutkijoita hakemaan ulkopuolista rahoitusta. Työn alla on myös kansainvälisen, erityisesti EU-rahoituksen hankinta.

Tiedekunnan tutkijajoukon Kumpula kertoi kasvaneen merkittävästi, ja samalla tutkimus on rikastunut. Tiedekunnassa tehtävää tutkimusta leimaa monialaisuus ja -tieteisyys, perinteistä lainopillista tutkimusta unohtamatta. Monitieteiset hankkeet ovat tiedekunnan vahvuus, ja niihin osallistutaan nimenomaan oikeustieteilijöinä.

Dekaani Anne Kumpula puhuu yleisölle Tiedekunnan Päivässä 24.3.2023

Tutkimuksen vahvistuminen monipuolistaa myös opetusta, kertoi dekaani Anne Kumpula. Kuva: Minna Nerg / Turun yliopisto.

Myös ulkomaisille tutkijoille tiedekunta näyttäytyy aiempaa kiinnostavampana yhteisönä, josta löytyy heille yhteistyökumppanuuksia ja johon he hakeutuvat uudelleen ja uudelleen.

Kumpula kertoi myös meneillään olevasta ON-tutkinnon uudistamisesta, jota Tiedekunnan Päivässä avasi myöhemmin tarkemmin professori Janne Salminen.

Lainsäädäntöä läpinäkyväksi

Päivässä kuultiin puheenvuoroja tiedekunnassa tehtävästä ajankohtaisesta tutkimuksesta. Tutkimuksen varadekaani, professori Anne Alvesalo-Kuusi kertoi tiedekunnan kehittämästä Lakitutka-hankkeesta, joka lähti havainnosta, että lainsäädäntöprosessin asiakirjat ovat hajautuneet ja niitä on vaikea löytää yhteen lakihankkeeseen liittyen.

– Tämä on iso ongelma lainsäädäntöprosessin läpinäkyvyydelle, huomautti Alvesalo-Kuusi.

Lakitutka korjaa asiaa, sillä sen avulla on mahdollista löytää kaikki lainsäädäntöön liittyvät viranomaisaineistot. Suomen Akatemian FIRI-rahoituksen saaneessa hankkeessa on mukana Turun yliopiston oikeustieteellisen ja yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan ja Åbo Akademin asiantuntijoita ja opiskelijoita sekä Turun yliopiston IT-suunnittelijoita.

Lakitutkassa voi hakea tietoa esimerkiksi valmisteluasiakirjoista, lakialoitteista, hallituksen esityksistä, valiokunta-asiakirjoista ja eduskuntakeskusteluista.

– Jos on kiinnostunut siitä, kuka lausui ja mitä, Lakitutkasta pystyy sitä hakemaan. Tämä on arvokasta tietoa, sillä on valtava määrä asiantuntijoita, jotka ovat lausuneet jotain esityksistä ja niiden mahdollisista ongelmakohdista, pohti Alvesalo-Kuusi.

Tulevaisuudessa Lakitutka laajentuu kattamaan myös kansainväliset sopimukset. Alvesalo-Kuusi kehotti antamaan palautetta, sillä Lakitutkaa kehitetään jatkuvasti. Jatkossa tietoa on tarkoitus tuoda saataville myös heille, jotka eivät ole oikeustieteilijöiden tavoin perillä lainvalmisteluprosesseista.

Professori Anne Alvesalo-Kuusi puhuu Tiedekunnan Päivässä 24.3.2023

Alvesalo-Kuusi kertoi myös tiedekunnassa toteutettavasta ”Kuka säätää” -tiedekasvatushankkeesta, jolla valmistetaan koululaisia omaksumaan oikeustieteellistä tietoa. Kuva: Minna Nerg / Turun yliopisto.

Apulaisprofessori Daniela Alaattinoğlu Tiedekunnan Päivässä 24.3.2023

Apulaisprofessori Daniela Alaattinoğlu kertoi Mobile Futures -hankkeesta, joka edistää oikeudenmukaista ja osallistavaa yhteiskuntaa keskittymällä kotoutumiseen luottamukseen perustuvana, kaksisuuntaisena prosessina. Kuva: Minna Nerg / Turun yliopisto.

Tiedekunnan Päivän osallistujia kahvitauolla Calonian ala-aulassa 24.3.2023

Tiedekunnan Päivässä tutustuttiin Calonian tiloihin. Lisäksi ohjelmassa oli alumnitapaamisia ja illallinen. Kuva: Minna Nerg / Turun yliopisto.

> Lakitutka

> Mobile Futures