Tiedelinjalla puhuttiin arkeologisista kaivauksista ja menneisyyden löydöistä - Katso tallenne!

23.04.2020

Tiedelinja on Turun yliopiston uusi yleisölle avoin tiedewebinaari. Tiedelinjan toisessa lähetyksessä perehdyttiin arkeologiaan.

Arkeologisissa kaivauksissa etsitään muinaisten ihmisten toiminnasta jälkeen jääneitä merkkejä: luunpalasia, keramiikka, koruja, jopa käymäläjätteen seasta löytyneitä kasvijäänteistä.

Keskiviikkona 22.4. Tiedelinjalla arkeologian professori Visa Immonen, tutkija Anne-Mari Liira ja tutkijatohtori Mia Lempiäinen-Avci keskustelivat arkeologisista kaivauksista, löytyneistä aarteista ja siitä, mitä ne meille kertovat menneisyydestä. Immonen on kiinnostunut erityisesti keskiajan arkeologiasta, Liira on erikoistunut ihmisten luiden tutkimiseen ja Lempiäinen-Avci on yhdistänyt biologian ja arkeologian menetelmiä tutkiessaan esimerkiksi kaivauksissa löydettyjen kasvijäänteiden DNA:ta.

Katso tallenne uutisen alta tai Echo-palvelusta.

Seuraava Tiedelinja lähetetään keskiviikkona 29.4. klo 18 alkaen. Koronaviruksen seurauksista keskustelevat farmakologian ja lääkekehityksen professori Ullamari Pesonen, sosiologian professori Jani Erola, sekä Centre for Collavorative Researchin tutkimuspäällikkö Taina Eriksson

Luotu 23.04.2020 | Muokattu 23.04.2020