Tiedepäivä avaa vuotuisen Eurooppa-foorumin elokuussa

16.06.2021

Eurooppa-foorumin ohjelma on julkaistu. Turun yliopisto on mukana tuottamassa erityisesti ensimmäisen eli Tiedepäiväksi nimetyn keskiviikon 25.8. ohjelmaa. Tiedepäivän teemoja ovat tekoäly, rokotteet ja infokuplat. Torstaina Eurooppa-päivässä teemana on talous, perjantaina politiikka. Esiintyjiksi tapahtumaan on saatu Suomen johtavia poliitikkoja komissaari Jutta Urpilaisesta pääministeri Sanna Marinin kautta oppositiojohtajiin.

Eurooppa-foorumi järjestetään hybriditapahtumana Turussa elokuun viimeisellä viikolla 25.–27. elokuuta. Suuri yleisö pääsee osallistumaan tapahtumaan verkon välityksellä, järjestäjäorganisaatiot kutsuvat paikan päälle rajoitetusti vieraita. Lähiosallistumista pyritään laajentamaan mahdollisuuksien mukaan huomioiden elokuun koronatilanne.

– Eurooppa-foorumin ohjelma on ennen näkemättömän mielenkiintoinen, kun kaikkien tärkeimpien EU-vaikuttajien läsnäolo on varmistunut. Nyt kun EU:n elpymispaketti on hyväksytty kaikkien jäsenmaiden parlamenteissa, alkavat keskustelut varojen käytöstä. Myös Suomen sisäinen poliittinen jännite tiivistyy, kun kunnallisvaalit on käyty. Politiikan syyslukukausi alkaa tänäkin vuonna Turusta Suomen pääministerin Sanna Marinin johdolla, kertoo tapahtumaa järjestävän Eurooppa-Foorumi Turussa ry:n puheenjohtaja, Turun yliopiston työelämäprofessori Anders Blom.

EU:n elpymispaketin ympärillä käyty puhe osoitti, että tarve moniarvoiselle ja eri näkemykset yhteen kokoavalle Eurooppa-keskustelulle on polttava.

– Euroopan tulevaisuuden kannalta keskeisiä aiheita on monia: EU:n onnistuminen koronaviruksen hoidossa, Saksan ja Ranskan tulevat vaalit, Euroopan vihreän kehityksen ohjelma, euroalueen talouskehitys, elpymispaketin vaikutukset, erilaiset näkemykset integraation tulevaisuudesta, vain muutamia mainitakseni, kuvailee Turun yliopiston eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä.

Eurooppa-foorumi on valtakunnallinen kansalaisjärjestöjen ja julkisen vallan yhteistyöstä syntyvä keskustelufoorumi. Tänä vuonna mukana on noin 40 erillistä järjestäjää yli 30 ohjelmaosuudessa.

Avauksena rokotukset, tekoäly ja informaatiokuplat

Eurooppa-foorumin tiedepäivän ohjelmaosuuksissa käydään Turun yliopiston ja Åbo Akademin johdolla keskusteluja muun muassa tekoälystä, rokotteista ja infokuplista.

Hyvä paha tekoäly — Voiko tekoäly olla vastuullisempi kuin käyttäjänsä? Pitäisikö sen? -teemaisessa keskustelussa on keskiviikkona 25.8. kello 11.00 alkaen keskustelemassa Turun yliopiston tietojenkäsittelytieteen professori Tapio Salakoski, Turun ammattikorkeakoulun yliopettaja Elina Kontio, Åbo Akademin informaatioteknologian professori Johan Lilius, Åbo Akademin liiketalouden yliopistonlehtori Anna-Greta Nyström sekä Turun yliopiston yksityisoikeuden apulaisprofessori Mika Viljanen.

Rokotteet ja informaatiokuplat -keskustelu käydään keskiviikkona 25.08. kello 13.00 alkaen. Åbo Akademin vararehtori Mikael Lindfeldtin moderoimaan keskusteluun osallistuvat Turun yliopiston biolääketieteen laitoksen tohtorikoulutettava Kristiina Makkonen, Turun yliopiston psykologian dosentti Anna Soveri, Åbo Akademin yhteiskuntatieteen tutkimuslaitoksen tutkimusassistentti Rasmus Sirén, Åbo Akademin valtio-opin professori Kim Strandberg ja lääkäri, Turun yliopiston lääketieteen professori Juhani Knuuti.

Yliopistojen kello 10–17 kestävässä seminaarissa Informaatiovaikuttaminen ja Eurooppa on kolme teemaa.

Informaatiovaikuttamisesta pääpuheenvuoron käyttää valtiotieteiden tohtori, dosentti Erkki Tuomioja ja häntä kommentoivat mm. Hybridiosaamiskeskuksen johtaja Teija Tiilikainen, Sitran johtaja Veera Heinonen, oikeustieteen tohtori Johanna Friman ja Edunvalvontafoorumin puheenjohtaja Tuomo Yli-Huttula.

Suomalaisen Eurooppa-keskustelun laadusta ja suunnasta keskustellaan Päätoimittajien yhdistyksen myötävaikutuksella. Keskustelijoina ovat muiden muassa STT:n päätoimittaja Minna Holopainen, Kauppalehden päätoimittaja Arno Ahosniemi, Hufvudstadsbladetin päätoimittaja Erja Yläjärvi, Ylen uutisten päätoimittaja Jouko Jokinen sekä Turun Sanomien päätoimittaja Kari Vainio.

Kolmantena teemana esitellään HX-hanke, joka on perustettu korvaamaan Suomen nykyiset hävittäjät uusilla.

Politiikan vaikuttajat saapuvat Turkuun

Talouspäivänä, torstaina 26.8., ohjelmassa on muun muassa suuri Eurokeskustelu, liikennepolitiikan seminaari ja Turun ilmastofoorumi.

Perjantaisen Politiikkapäivän keskustelun avaavat puheenvuoroillaan pääministeri Sanna Marin ja Perussuomalaisten puoluejohtaja, kansanedustaja Jussi Halla-aho. Ohjelmassa on myös keskustelua vihreästä siirtymästä, digitalisaatiosta ja EU:n globaalista roolista EU-komissaari Jutta Urpilaisen johdolla.

Euroopan alueiden komitean järjestämässä ohjelmaosuudessa käydään läpi EU:n elvytyspaketin merkitystä ja hyödyntämistä EU:n alueilla ja kunnissa.

Perjantain ohjelmistossa ovat myös Satu Hassin johtaman Eduskunnan suuren valiokunnan julkinen kuuleminen sekä EU:n ja Venäjän suhteita käsittelevä paneeli.

>> Lue koko Eurooppa-foorumin ohjelma

Luotu 16.06.2021 | Muokattu 17.06.2021