Tieteen päivillä koululaisista tuli lääkäreitä ja hyönteistutkijoita

27.09.2019

Turun Tieteen päivät starttasivat perjantaina 27.9. koululaisvierailuilla. Turun yliopistossa järjestetyillä kierroksilla tutkailtiin sydämen toimintaa ja ihmeteltiin hyönteisten kirjoa.

Paattisten koulun kuudesluokkalaiset pääsivät perjantaina tutustumaan sydämen toimintaan. Sisätautiopin professori Juhani Airaksinen kertoi sydämen tutkimisesta.

Luennon jälkeen oppilaat kokeilivat työpajoissa esimeriksi elvytystä ja ultraäänikuvausta sekä verenpaineen ja puristusvoiman mittaamista.

Ensihoitajaksi valmistunut ja lääketiedettä opiskeleva Rizgar Yousif opetti kuudesluokkalaisille elvytystaitoja. Vierailulla käytiin läpi hätätilanteessa tarvittavat taidot aina avun hälyttämisestä rintakehän painalluksiin. Kuudesluokkalainen Olavi kokeili nuken elvyttämistä Yousifin avustuksella.

– Tuntui raskaalta, Olavi kuvaili jälkeenpäin.

Verenpainerastilla oppilaat saivat tutustua erilaisiin pienlaitteisiin. Iisa ja Senny kuuntelivat stetoskoopeilla toistensa hengitystä.

Emil testasi puristusvoimaansa. Se vaikutti erittäin hyvältä.

Kierroksen aikana oppilaat pääsivät tutkimaan potilasnukkea. Simulaatiossa pystyi kuuntelemaan sydäntä, keuhkoja ja suoliääniä. Lauri, Lukas ja Daniel kuuntelivat potilasta.

Turun yliopiston eläinmuseo oli perjantaina auki koululaisryhmille. Raunistulan koulun kolmasluokkalaiset ihailivat värikkäitä hyönteisiä, ja kännyköiden kamerat olivat ahkerassa käytössä.

– Tuleeko teistä kenestäkään eläintieteilijöitä? kyseli kierroksen vetäjänä toiminut Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön professori Ilari Sääksjärvi.

Varmoja vastauksia ei tullut, mutta ainakin kolmasluokkalainen Elsa oli vaikuttunut hyönteisistä.

– Hienointa olivat ehdottomasti upeat perhoset, hän kuvailee.

Elsalle eläinmuseo on tuttu paikka, koska kouluvierailulla käytiin viime vuonnakin.

Sääksjärvi kertoi hyönteisten elinalueista ja anatomiasta. Tarkasteltavana oli tuttuja ja eksoottisempia hyönteisiä enkelimehiläisistä vesiskorpioneihin ja taivaansiniperhosiin. Kierroksella päästiin katsomaan myös eläinmuseon mikroskooppeja.

Luostarivuoren koulun 7.-luokkalaiset vierailivat Turun yliopiston tulevaisuuden teknologian laitoksella. Seiskaluokkalainen Helmi testasi virtuaalilaseja. Työpajassa kokeiltiin virtuaalitodellisuussovellusta, mobiilipeliä ja toiminnallisia ohjelmointitehtäviä.

teksti Sara Harju

kuvat Hanna Oksanen