Tietojenkäsittelytiede ja teologia kohtaavat uudessa kirjassa

28.07.2021

Digital Theology: A Computer Science Perspective -teos valottaa nousevan teologian haaran näkökulmia, jossa tietojenkäsittelytiede tarjoaa uuden lähestymistavan teologisiin kysymyksiin. Kirjan julkaisutilaisuus järjestettiin etänä 27.7.2021.

Turun yliopiston tietojenkäsittelytieteen professori ja pastori Erkki Sutinen on ollut kirjoittamassa teosta nousevasta ja ajankohtaisesta teologian haarasta – digitaalisesta teologiasta. Kirja on tehty yhteistyössä tohtorikoulutettava Anthony-Paul Cooperin kanssa.

Sutinen oli kirjan teon vaiheessa Namibiassa Turun yliopiston koulutushankkeen tiimoilta ja kokee Namibiassa olon vaikuttaneen vahvasti teoksen muodostumiseen.

- Uskon Namibian vaikuttaneen kirjan tekoon ainutkertaisella tavalla. Huomasin Afrikassa hengellisyyden olevan läsnä kaikkialla. Se, miten koin ihmisyyden siellä, vaikutti suuresti kirjan muotoutumisessa, Sutinen toteaa.

Digitaalisuus on päivän sana, mutta Sutisen mukaan sitä ei ole juurikaan yhdistetty hengellisyyteen.

- Ajattelemme helposti, että digitaalinen teknologia vähentää ihmisyyttämme. Kuitenkin kaikki käyttämämme teknologia on juuri sitä varten, että laajennamme ja syvennämme ymmärrystä itsestämme, Sutinen pohtii.

Sutinen näkee digitaalisen teknologian myös kristinuskolle luonnollisena tapana välittää sanaa, sillä kristityt ovat aina hyödyntäneet ajankohtaista teknologiaa sanoman levittämisessä.

- Esimerkiksi kirjapainon keksimisellä oli tärkeä vaikutus kristinuskoon. Se ei muuttanut vain metodia, vaan myös teologian sisältöä. Nyt digitaalisen teknologian aikana se tarkoittaa, ettei meillä ole vain pääsyä teologian sisältöön, vaan voimme itse määrittää ja tulkita uskoa meitä itseämme puhuttelevilla tavoilla. Uskon, että tällä teknologialla on siten tärkeä vaikutus siihen, miten ilmaisemme uskoamme, Sutinen toteaa.

Sutinen peräänkuuluttaa rohkeutta ottamaan digitalisaation ajanjakso huomioon kaikessa toiminnassa – myös kirkossa.

- Uskon, että digitaalinen teologian avulla löydämme toisemme aivan uudella tavalla.

Digital Theology: A Computer Science Perspective julkaistiin 27.7.2021. Kirja on saatavissa täältä.

Teksti: Elina Laiho

Luotu 28.07.2021 | Muokattu 27.08.2021