Timo Kuosmanen taloustieteen professoriksi

30.05.2022

KTT Timo Kuosmanen aloittaa työnsä Turun kauppakorkeakoulun uutena taloustieteen professorina 1.6.2022. Kuosmasen tutkimusteemat kattavat useita taloustieteen osa-alueita ekonometriasta ympäristötaloustieteeseen.

Kuosmanen lukeutuu kansainvälisesti viitatuimpiin ja vaikuttavimpiin suomalaisiin taloustieteilijöihin. Ennen Turun yliopistoon siirtymistään hän on työskennellyt talousmatematiikan ja tilastotieteen professorina Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa, elintarvikemarkkinoiden tutkimusprofessorina Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksessa, ympäristötaloustieteen apulaisprofessorina Wageningenin yliopistossa Alankomaissa, sekä soveltavan matematiikan apulaisprofessorina Kööpenhaminan yliopistossa Tanskassa.

- Kuosmasen rekrytointi vahvistaa edelleen Turun kauppakorkeakoulun taloustieteen laitoksen profiilia huipputason ekonometrian ja soveltavan taloustieteen osaamiskeskittymänä, toteaa laitoksen johtaja, professori Heikki Kauppi.

Kuosmasen tutkimusteemat kattavat laaja-alaisesti useita taloustieteen osa-alueita. Hänet tunnetaan parhaiten konveksia regressiota, portfolio-optimointia sekä tuottavuus- ja tehokkuusanalyysiä käsittelevistä menetelmäinnovaatioistaan. Kuosmasen kehittämiä menetelmiä sovelletaan mm. sähkön jakeluverkkoyhtiöiden kustannustehokkuuden valvonnassa. Menetelmäkehityksen lisäksi Kuosmasen kiinnostuksen kohteet kattavat useita taloustieteen sovellusaloja kuten energia-, liikenne- ja ympäristötaloustieteen.

- Olen todella innostunut uudesta tehtävästäni Turun kauppakorkeakoulussa. Taloustieteen laitoksen tavoitteena on tehdä huipputason taloustieteen ja ekonometrian tutkimusta aihepiireistä, jotka käsittelevät tärkeitä yhteiskunnallisia ongelmia, talouspoliittista päätöksentekoa ja markkinoiden suunnittelua. Oma osaamiseni ja kokemukseni tukevat näitä tavoitteita erinomaisesti, toteaa Kuosmanen.

Uudessa tehtävässään Kuosmasen tavoitteena on yhdistää tieteellisesti kunnianhimoinen akateeminen tutkimus politiikkarelevantteihin käytännönsovelluksiin. Tästä esimerkkinä voidaan mainita Kuosmasen johtaman työryhmän valtioneuvoston kanslialle äskettäin tekemä tutkimus, jossa tarkasteltiin työn ja pääoman tehotonta kohdentumista Suomen yrityssektorilla.

Luotu 30.05.2022 | Muokattu 30.05.2022