Tule kuuntelemaan tutkittua tietoa vaalikaudet ylittävästä politiikasta

17.02.2019

Osallistuminen pitkäjänteisessä päätöksenteossa (PALO) -tutkimushanke järjestää Eduskunnan kirjastossa Vaikuttamisen vuosi 2019 -luentosarjan. Luentosarjan sisällöstä vastaavat Turun ja Tampereen yliopistojen, Åbo Akademin ja Luonnonvarakeskuksen hankkeen tutkijat.

Maaliskuussa käynnistyvät kevään luennot keskittyvät siihen, miten edustuksellinen demokratia voi vastata pitkäjänteisyyden vaatimukseen politiikassa. Syksyllä luentosarja jatkuu uusia kansalaisvaikuttamisen muotoja käsittelevillä luennoilla. Luennot järjestetään Eduskunnan kirjastossa (Aurorankatu 6, Helsinki) joka kuukauden ensimmäinen perjantai maalis- ja syyskuusta 2019 alkaen.

LUENTOSARJAN AIKATAULU

1.3.2019 klo 14.00–15.00
Professori Kaisa Herne, Tampereen yliopisto:
Vaalikaudet ylittävän päätöksenteon vaikeus – Järki ja tunteet politiikassa

5.4.2019 klo 14.00–15.00
Tutkimusjohtaja Lauri Rapeli ja projektitutkija Vesa Koskimaa, Åbo Akademi:
Vaalit häämöttävät – mihin asti katsomme? Kansalaisten ja päättäjien aikakäsitykset

3.5.2019 klo 14.00–15.00
Professori Henri Vogt, Turun yliopisto:
Onko EU:sta pitkäjänteisen, kestävän politiikan tekijäksi?

6.9.2019 klo 14.00–15.00
Tutkimusprofessori Juha Hiedanpää, Luonnonvarakeskus:
Osallistamisesta yhteisluomiseen: Kohti pitkäjänteisempää luonnonvara- ja ympäristöpolitiikkaa

4.10.2019 klo 14.00–15.00
Professori Maija Setälä, Turun yliopisto:
Voivatko uudet kansalaisosallistumisen muodot lisätä päätöksenteon pitkäjänteisyyttä?

1.11.2019 klo 14.00–15.00
Erikoistutkija Maija Jäske, Åbo Akademi:
Puntaroituja äänestyspäätöksiä? Kansalaisraadit apuna kansanäänestyksissä maailmalta Mustasaareen

>> Luentojen tarkemmat kuvaukset
>> Lue lisää luentosarjasta

Luentosarja on kaikille avoin ja maksuton (ei ilmoittautumista). Mukaan voi tulla vain yhdelle tai kaikille luennoille, ja niitä voi seurata myös verkossa suorina lähetyksinä osoitteessa www.bit.ly/vaikuttamisenvuosi.

Luentosarjan järjestää Osallistuminen pitkäjänteisessä päätöksenteossa (PALO) -tutkimushanke yhteistyössä Eduskunnan kirjaston kanssa. PALO tarkastelee lyhytjänteisyyden ongelmaa julkisessa päätöksenteossa ja hallinnossa. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa demokratiaa luomalla monipuolisempia ja pitkäjänteisempiä kansalaisosallistumisen ja yhteiskunnallisen päätöksenteon käytäntöjä. Hanketta rahoittaa Suomen Akatemian Strategisen tutkimuksen neuvosto. Tilaa uutiskirjeemme http://paloresearch.fi/subscribe-newsletter/ ja seuraa meitä myös Twitterissä ja Facebookissa @paloresearch.

Luotu 17.02.2019 | Muokattu 17.02.2019