Tule kysymään linnuista Turun yliopiston lintuiltaan 21.8.

08.08.2017

Kuka osoitti, että pääskyt eivät talvehdi järven pohjassa? Mitä kuuluu linnuille muuttuvassa maailmassa? Mitä sinä haluaisit kysyä linnuista? Turun yliopistolla järjestetään maanantaina 21.8. kaikille avoin lintuilta. Tule kuulemaan ja kysymään.

​Lintuillassa Turun yliopiston dosentti Timo Vuorisalo kertoo lintututkimuksen historian värikkäistä vaiheista ja hauskoista sattumuksista Suomessa. Helsingin yliopiston akatemiatutkija Aleksi Lehikoinen puolestaan kertoo viimeaikaisista muutoksista Suomen linnustossa. Esitysten jälkeen Turun yliopiston ja Luonnontieteellisen keskusmuseon lintuasiantuntijat vastaavat yleisön kysymyksiin kaikesta mahdollisesta lintuihin liittyvästä.

– Mikään kysymys ei ole liian helppo tai vaikea ja uutta tietoa tulee varmasti sekä linnuista vähän että paljon tietäville, sanoo Turun yliopiston yliopistonlehtori Toni Laaksonen, joka on yksi lintuillan järjestäjistä.

Kysymyksiä ja valokuvia voi lähettää asiantuntijoille arvioitavaksi myös etukäteen sähköpostilla viimeistään sunnuntaina 20.8. osoitteeseen toni.laaksonen@utu.fi.

Lintuillan asiantuntijoita ovat professori Erkki Korpimäki Turun yliopistosta, yliopistonlehtori Timo Vuorisalo, akatemiatutkija Suvi Ruuskanen Turun yliopistosta, akatemiatutkija Aleksi Lehikoinen ja Turun lintutieteellisen yhdistyksen puheenjohtaja, dosentti Esa Lehikoinen. Illan juontavat toimittaja Lassi Lähteenmäki ja yliopistonlehtori Toni Laaksonen.

Lintuilta järjestetään Yliopistonmäellä Natura-rakennuksen luentosalissa IX klo 18.00–20.00. Paikalle on kävelyopasteita Henrikinkadulta, Kerttulinkadulta ja Hämeenkadulta. Tapahtuman aikaan Yliopistonmäen henkilökunnan pysäköintialueet ovat vieraiden vapaasti käytettävissä.

Tapahtuma liittyy Turussa samaan aikaan käynnissä olevaan Euroopan lintutieteelliseen kongressiin, jonka pääjärjestäjä on Turun yliopiston biologian laitos.

Tilaisuuden ohjelma:

18:00 Timo Vuorisalo: Ahneista pelikaaneista batakkien soutulauluun: suomalaisen lintutieteen värikkäät vaiheet

18:30 Aleksi Lehikoinen: Miten ilmastonmuutos näkyy Suomen ja Pohjois-Euroopan linnustossa

19:00 Yleisökysymykset, juontaja Lassi Lähteenmäki

JV