Tulevaisuuden tutkimuskeskus siirtyy Turun kauppakorkeakouluun – tutkintojen antaminen mahdolliseksi

18.03.2013

Tulevaisuuden tutkimuskeskus siirtyy Turun yliopiston sisällä Turun kauppakorkeakouluun. Keskus saa samalla mahdollisuuden maisteri- ja tohtoritutkintojen antamiseen.

​Turun yliopiston hallitus päätti maanantaina 18.3. Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen siirtymisestä Turun kauppakorkeakouluun elokuun alussa. Keskus on toiminut vuoden 2010 alusta Turun yliopiston erillisenä laitoksena.

Tulevaisuuden tutkimus on yksi yliopiston tutkimuksen vahvuusaloista. Liittämisellä halutaan vahvistaa edelleen keskuksen tutkimusta ja erityisesti tutkintoon johtavaa koulutusta.

– Liittyminen tiedekuntaan tekee mahdolliseksi maisteri- ja tohtoritutkintojen antamisen ilman monimutkaisia sopimuksia tiedekuntien kanssa. Yliopiston erillisen laitos itse ei voi antaa tutkintoja, keskuksen johtaja Juha Kaskinen sanoo.

Kaskinen kertoo, että tarkoituksena on uuden peruskoulutuksen ja toiminnan käynnistäminen elokuussa 2013, mutta esimerkiksi maisteriohjelman sisäänoton muutokset tulevat voimaan syyslukukaudelle 2014.

– Tutkimuksen osalta keskus kehittää erityisesti perustutkimusta ja metodologista kehittämistyötä, mutta jatkaa tietysti vireää ulkoisella rahoituksella rahoitettavaa tutkimustyötään.

Kaskisen mukaan tiedekunnista luontevin sijoituspaikka keskukselle on kauppakorkeakoulu.

– Meillä on tälläkin hetkellä kauppakorkeakoulun kanssa yhteinen maisteriohjelma. Keskus myös sijaitsi vuoteen 2010 saakka kauppakorkeakoulussa, joten yhteistyötä ei tarvitse harjoitella.

Uusia lähestymistapoja suuriin yhteiskunnallisiin kysymyksiin

Turun kauppakorkeakoulun johtaja Markus Granlund sanoo, että Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen paluu kauppakorkeakouluun on merkittävä strateginen askel kohti maailmanluokan tutkimus- ja koulutustoimintaa, jossa ennakoinnilla on merkittävä läpileikkaava rooli.

– Voimme yhdessä vaikuttaa entistä vahvemmin suuriin yhteiskunnallisiin kysymyksiin, kuten vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen, Granlund toteaa.

Tulevaisuuden tutkimuskeskus on Pohjoismaiden suurin tulevaisuudentutkimukseen ja ennakointiin erikoistunut akateeminen tutkimus-, koulutus- ja kehittämisorganisaatio. Keskuksessa työskentelee 58 henkilöä ja sillä on toimistot Turussa, Tampereella ja Helsingissä. Keskuksen liikevaihto vuonna 2012 oli 3,7 M€. Keskus perustettiin Turun kauppakorkeakoulun yhteyteen vuonna 1992.

Erillisten laitosten toiminnot organisoidaan kestävälle pohjalle

Turun yliopistossa tarkastellaan vuonna 2013 rehtoraatin johdolla erillisten laitosten organisoitumista.

– Haluamme turvata yksiköiden toiminnan järjestämällä resurssit tehokkaasti ja keskittämällä toimintoja. Tarkoituksena on toimintojen organisoitumisen tarkastelu ja niiden saattaminen kestävälle pohjalle, rehtori Kalervo Väänänen kertoo.

Väänäsen mukaan Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen liittyminen Turun kauppakorkeakouluun nousi keskusteluissa selväksi vaihtoehdoksi alusta alkaen.

– Muiden erillisten laitosten kohdalla pohditaan, mikä olisi niiden toiminnan kannalta sopivin malli. Joidenkin laitosten kohdalla uudelleenorganisoitumista ei tarvita.

Tuomas Koivula

Luotu 18.03.2013 | Muokattu 30.10.2020