Tulevaisuudentutkija Markku Wileniuksesta Unesco-professori

17.05.2016

Unesco on myöntänyt Turun yliopistolle professuurin, jonka tavoitteena on hyödyntää tulevaisuudentutkimuksen työkaluja köyhyyden poistamiseksi ja hyvinvoinnin lisäämiseksi kehittyvissä maissa. Tehtävään on nimitetty tulevaisuudentutkimuksen professori Markku Wilenius.

​Yhdistyneiden kansakuntien kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö Unescon myöntämän professuurin tavoitteena on tukea tulevaisuustyötä kehittyvissä maissa.
Turun yliopisto alkaa yhdessä Unescon ja mukana olevien sopimuskumppanien kanssa rakentaa tapaa viedä tulevaisuustyöskentelyä kehittyviin maihin. Jo kahdeksan yliopistoa muun muassa Namibiasta, Perusta, Kiinasta, Yhdysvalloista ja Saksasta on ilmoittautunut yhteistyökumppaniksi.

Nelivuotisen professuurin tavoitteisiin kuuluu myös sen teemoihin perustuvan uuden UniTwin-yliopistoverkostohankkeen valmistelu Unescolle.

Menneisyys ei määritä tulevaisuutta

‒ Oma tutkimukseni osoittaa, että olemme siirtymässä maailmassa seuraavaan aikakauteen, kuudenteen aaltoon. Uusi aalto vie paljon mennessään, mutta se tuo myös uusia mahdollisuuksia, sillä vaikuttavat liikevoimat ovat erilaisia kuin aiemmin. Kehitysmaiden on mahdollista löytää uusia tapoja olla osana maailmantaloutta ‒ tapoja, joilla ne voivat esimerkiksi kasvattaa raaka-aineiden jalostusarvoa ja päästä pois alisteisesta asemastaan maailmantalouden resurssipohjana. Tulevaisuudentutkimuksen työkalujen avulla voidaan hahmottaa näitä mahdollisuuksia ennakoimalla, mitkä tarpeet nousevat ja mitkä häviävät. Se on perusleipätyötämme, Wilenius sanoo.

Yli 20 vuotta tulevaisuudentutkimuksen parissa Suomessa ja ulkomailla työskennellyt Wilenius puhuu tulevaisuussivistyksestä.

‒ Tavoitteenamme on auttaa ihmisiä eri puolilla maailmaa ymmärtämään, miten tärkeää on ennakoida tulevaisuutta ja vetää johtopäätöksiä. Voimaannuttava lähtökohta on, että se mitä on tapahtunut menneisyydessä, ei välttämättä määrää sitä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu.

Markku Wilenius

Professuuri on tunnustus Turun yliopiston tulevaisuudentutkimukselle

Unesco-professuurin teema on Learning Society and Futures of Education.

‒ Toimimme Unescon periaatteiden mukaan koulutuksen yhteiskunnallisen roolin ja merkityksen sanansaattajina. Koulutuksen ja sivistyksen levittäminen laajalle ja siihen panostaminen on todella mullistava voima kehittyville yhteiskunnille. Teemme hankkeessa myös tutkimusta kehittyvien maiden nykyisestä koulutustilanteesta ja koulutukseen liittyvistä kehittämistarpeista, Wilenius kertoo.

Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänäsen mukaan myönnetty professuuri on merkittävä tunnustus Turun yliopistossa ja sen Tulevaisuuden tutkimuskeskuksessa pitkään tehdystä työstä tulevaisuudentutkimuksen ja kestävän kehityksen saralla.

‒ Teemat palaavat Turun yliopistoon tulevina vuosina kysymyksellä siitä, miten koko Turun yliopiston tietopoolia voidaan jatkossa hyödyntää näissä hankkeissa. On hyvä huomata, että tämä avaa mahdollisuuksia myös koulutusviennille, Väänänen sanoo.

Teksti: Taru Suhonen
Kuva: Hanna Oksanen