Turkulaiskorkeakoulut järjestivät pedagogisen seminaarin maailman opettajien päivänä

07.10.2022

Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun ammattikorkeakoulu järjestivät yhteisen pedagogisen seminaarin maailman opettajien päivänä, 5.10.2022. Päivän teemana oli opettajien hyvinvointi.

Pedagogiseen seminaariin kuului puheenvuoroja opettajien hyvinvoinnista ja erilaisia työpajoja. Seminaarin aloittivat Turun yliopiston vararehtori Piia Björn, Åbo Akademin vararehtori Gunilla Widén sekä Turun ammattikorkeakoulun johtava asiantuntija Marjo Joshi puheenvuoroillaan.

Björn (kuvassa oik.) painotti puheessaan muun muassa opetuksen sisällön merkitystä. Hänen mukaansa opetuksen erilaiset toteuttamistavat, lähi-, etä- tai hybridimuoto, luovat lähinnä raamit opetukseen.

- Korkeakouluyhteisössä kuitenkin opettajat oman alansa asiantuntijoina tuovat opetukseen tärkeimmän eli sisällön, Björn toteaa.

Vuorovaikutteinen opetus tukee opettajan hyvinvointia

Korkeakoulupedagogiikan professori Mari Murtonen Turun yliopistosta ja tutkijayliopettaja Liisa Postareff Hämeen ammattikorkeakoulusta pitivät yhteisen keynote-puheenvuoron siitä, miksi opettajien hyvinvointiin pitäisi kiinnittää huomiota.

Puheenvuoroissa kerrottiin opettajien hyvinvoinnista ja yhteisöllisyydestä. Opettajan hyvinvointiin vaikuttavina asioina nostettiin muun muassa tunteet, itsemyötätunto, stressi, joustavuus ja opettajan omat resurssit. Lisäksi painotettiin yhteisöllisyyteen liittyviä asioita, kuten opetus- ja oppimiskäsityksiä, jotka vaikuttavat siihen, miten opetukseen suhtaudutaan.

- Yhteisö vaikuttaa hyvinvointiimme olennaisesti. Kaikki elämme yhteisössä, jossa on jonkinlainen kulttuuri, jolla voidaan tarkoittaa yhteistä tapaa suhtautua johonkin. Esimerkiksi suhtautuminen opetukseen voi olla kannustavaa ja myönteistä, välinpitämätöntä tai negatiivista suhtautumista, Murtonen kuvaili.

Murtonen (kuvassa oik.) kertoi myös korkeakouluopettajien suhtautumisesta etäopetukseen pandemian alkuvaiheilla.

- Ajallisiin muutoksiin suhtauduttiin negatiivisesti, sillä kaikki tapahtui yllättäen. Teknisiin muutoksiin suhtauduttiin kuitenkin positiivisesti, mikä kertoo siitä, että opettajilla on ollut valmiuksia siihen. Eniten opettajia huoletti etäaikana vuorovaikutus opiskelijoiden kanssa. Jatkossa juuri vuorovaikutuksesta pitääkin huolehtia korkeakoulupedagogiikassa, Murtonen toteaa.

Ainoliina Leskelä

Luotu 07.10.2022 | Muokattu 07.10.2022