Turkulaista elintarviketieteiden tutkimusosaamista Peruun

02.09.2015

Ryhmä perulaisia yliopisto-opettajia ja opiskelijoita saapui elokuussa Turun yliopistoon oppimaan aistinvaraisen arvioinnin tutkimusta yliopiston aistilaboratoriossa. Perulaisille vieraille pidetty kurssi oli osa yhteistä hanketta, joka tähtää oman elintarviketieteiden tohtoriohjelman sekä Andien alkuperäiskasvien osaamiskeskuksen luomiseen La Molinan maatalousyliopistoon.

​Gabriela Chire Fajardo La Molinan yliopistosta ja Saara Lundén Turun yliopistosta toteuttavat aistitutkimusta aistilaboratoriossa. Perulaiset vieraat leipoivat laboratoriossa Andien viljoista neljää erilaista leipää, joiden ulkonäköä, koostumusta, makua, tuoksua ja kokonaiskokemusta tutkimushenkilöt saivat aistilaboratoriossa arvioida.

​Perulaiset vieraat saapuivat elokuussa Turun yliopistoon viikon mittaiselle kurssille oppimaan uusimpia tutkimusmenetelmiä elintarvikkeiden aistinvaraisen arvioinnin tutkimuksessa. Kurssin järjesti Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus, joka on alalla kansainvälistä kärkeä.

– Vierailu liittyy Turun ja La Molinan yliopistojen yhteiseen hankkeeseen, jonka tavoitteena luoda La Molinaan oma elintarviketieteiden tohtorikoulutusjärjestelmä sekä elinkeinoelämää tukeva osaamiskeskusmalli, kertoo La Molinan yliopistossa elintarviketieteiden opettajana ja tutkijana toimiva Ritva Repo-Carrasco.

Turussa vieraillut Patricia Glorio pitää Suomen ja Perun välistä tutkimusyhteistyötä hyvin hedelmällisenä. Glorio toivoo tiiviin tutkimus- ja opetusyhteistyön lisääntyvän entisestään.

– Suomessa ja Perussa tuotetaan hyvin erilaisia elintarvikkeita ja hyvin erilaisissa ilmasto-olosuhteissa. Tämän vuoksi emme joudu kilpailemaan samoilla elintarvikkeilla, mutta hyödymme siitä laaja-alaisesta tiedosta, jota keskenään hyvin erilaisten elintarvikkeiden tutkimus tuottaa, Glorio painottaa.

Turun yliopiston ja La Molinan maatalousylipiston Indigenous Food innovations from the Andes (IANA) -hankeen tavoitteena on kehittää tutkimuksellista osaamista La Molinan yliopistossa sekä edistää Andien alkuperäiskasvien hyödyntämistä. Hanketta rahoittaa Suomen Ulkoasiainministeriön HEI-ICI -ohjelma.

Liisa Reunanen

Luotu 02.09.2015 | Muokattu 05.08.2021