Turkulaisyliopistoille merkittävä lahjoitus Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet -säätiöltä

09.06.2017

Turun yliopisto ja Åbo Akademi saavat molemmat 300 000 euron lahjoitukset säätiöltä. Aiemmat lahjoitukset huomioiden Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet on tukenut turkulaisyliopistoja yhteensä 1,6 miljoonalla eurolla.

​Säätiön tehtävänä on tukea vanhusten turvallista asumista sekä hoitolaitoksissa että itsenäisesti ja tukea ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa. Lahjoitukset kohdennetaan terveystieteelliselle koulutusalalle.

‒ Olemme todella kiitollisia tästä lahjoituksesta. Sen avulla voimme vahvistaa terveystieteellistä tutkimustamme entisestään, ja uskon sen avaavan myös uusia yhteistyön mahdollisuuksia turkulaisten yliopistojen välille, sanoo Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

‒ Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet lahjoittaa Åbo Akademille nyt kolmatta kertaa, mikä kertoo luottamuksesta Åbo Akademia ja säätiölle tärkeiden teemojen parissa tekemäämme työtä kohtaan. Säätiön lahjoitukset antavat meille hienon mahdollisuuden kehittää koulutustamme terveydenhoidon alalla. Erityisesti pystymme vahvistamaan kliinisen hoitotieteen tutkimusta, osittain yhteistyössä Turun yliopiston kanssa, sanoo Åbo Akademin rehtori Mikko Hupa.

‒ Sisäisissä keskusteluissamme nousi esille, että valtion vastinrahakauden maaliviiva lähestyy, eikä ole takuita sille, että tulevaisuudessa koulutusta voidaan tukea samoilla edellytyksillä kuin nyt osana valtion vastinrahakampanjaa. Huolimatta siitä, että vastinrahoitus on pienempi kuin aiemmin arvioitiin, näemme, että lahjoitus yliopistoille on sijoitus yhteiskuntaamme ja tulevaisuuteen. Toivomme, että myös muut sellaiset säätiöt, joiden säännöt sen mahdollistavat, osallistuvat yliopistojen tukemiseen, sanoo Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet -säätiön toiminnanjohtaja Henrik Karlsson.

Valtio on varautunut pääomittamaan suomalaisten yliopistojen 1.11.2014‒30.6.2017 keräämää pääomaa. Pääomittamiseen varattu summa on yhteensä 150 miljoonaa euroa.

>> Turun yliopiston varainhankinta

Luotu 09.06.2017 | Muokattu 01.08.2017