Turun kauppakorkeakoulu lanseeraa uuden yhteiskunnallisen vaikuttamisen toimintamallin

01.04.2023

Turun kauppakorkeakoulun Centre for Collaborative Research CCR -yksikkö lanseeraa huhtikuun 2023 alussa uuden yhteiskunnallisen vaikuttamisen palvelun ”Päivystävä kokoustutkija”. Uudella toimintamallilla pyritään lisäämään yhteiskunnallista vaikuttamista erityisesti kokousmuotoisessa yhteistyössä niin yritysten kuin julkishallinnon kanssa.

1.4.2023 käynnistettävä ”Päivystävä kokoustutkija” -toimintamalli tarjoaa yritysten ja julkishallinnon tiimipalavereihin ja johtoryhmätyöskentelyyn yhden kiintiöidyn tutkijaosallistujan joko paikan päälle kokoukseen tai etäyhteydellä.

Yhteistyökumppanit voivat valita kolmesta erilaisesta kokoukseen osallistuvasta henkilöprofiilista:

1. Täysin hiljaa ja osallistumatta oleva tutkija – malli ei sisällä nyökkäyksiä tai katsekontaktia.
  2. Korkeintaan kaksi kiperää kysymystä kokouksen teemasta esittävä tutkija – tutkijan omat näkökulmat eivät kuitenkaan sisälly perusmalliin.
  3. Huomion itseensä vetävä tutkija – kätevä keino vaikean asian käsittelyn keskeyttämiseksi ja huomion kiinnittämiseksi tutkijaan.

Päivystävä kokoustutkija -malli on yritysten ja julkishallinnon käytössä arkisin klo 10-15, pois lukien perjantait sekä tutkijoiden kesälomien aikana 1.5-15.9 ja joululomien aikana 1.12-15.1.

Kokoustutkijan voi varata joustavasti yhtä vuorokautta ennen kokousajankohtaa ottamalla yhteyttä päivystysosoitteeseen ccr@utu.fi tai lennosta suoraan kauppakorkean Mercatori-kahvilasta klo 9-10 välillä.

Uutta mallia on jo pilotoitu menestyksekkäästi useiden kauppakorkeakoulun yhteistyökumppaneiden kanssa, ja kauppakorkeakoulu odottaa uudelle palvelulle räjähdysmäistä kysyntää useasta syystä. Monilla organisaatioilla on tarvetta lisätä kokouksien painoarvoa kasvattamalla ylipäätään kokouksiin osallistuvien määrää. Useat organisaatiot kaipaavat kokouksiin nykyään myös hölmöjä kommentteja ja kysymyksiä päännyökyttelyn sijaan, mihin uudella mallilla voidaan vaikuttaa merkittävästi. Viimeaikaisissa tutkimuksissa on lisäksi kasvavasti huomattu, että kokousten vaikeat asiat ja päätökset saadaan luontevasti siirrettyä seuraaviin kokouksiin, mikäli kokous osataan taktisesti keskeyttää erilaisten häiriötekijöiden varjolla.

Tervetuloa yhteiskunnallisen vaikuttamisen kumppaniksi!

Luotu 01.04.2023 | Muokattu 01.04.2023