Turun yliopisto käynnistää uuden terveysteknologian kaksoistutkintokoulutuksen yhteistyössä Fudanin yliopiston kanssa

11.12.2018

Turun yliopiston uusi kansainvälinen kaksoistutkinto-ohjelma, Master’s Degree Programme in Future Health & Technology, käynnistyy syksyllä 2019. Ohjelma toteutetaan yhteistyössä kiinalaisen Fudanin yliopiston kanssa. Näin Turun yliopisto laajentaa jo käynnissä olevaa ICT -alan yhteistyötä Fudanin yliopiston kanssa myös hoitotieteeseen ja terveysteknologiaan.

Marraskuun lopulla Turun yliopiston hoitotieteen sekä tulevaisuuden teknologioiden laitoksen opettajat ja opiskelijat vierailijat Shanghaissa Fudanin yliopistossa valmistelemassa tulevaa koulutusyhteistyötä. Uusi kansainvälinen Master's Degree Programme in Future Health and Technology -kaksoistutkinto-ohjelma alkaa syksyllä 2019. Ohjelma toteutetaan Turun ja Fudanin yliopistojen yhteistyönä. Vierailun aikana pilotoitiin myös opiskelijoiden Capstone-projekti, joka on eräs uuden ohjelman koulutusyhteistyönä toteutettavista opintokokonaisuuksista.

Monitieteistä ohjelmaa kehitetään tiiviissä yhteistyössä neljän laitoksen, Turun yliopiston hoitotieteen sekä tulevaisuuden teknologioiden laitoksen ja Fudanin yliopiston hoitotieteen- sekä informaatiotieteen ja -teknologian laitoksen voimin. Molempien yliopistojen tavoitteena on ottaa ohjelmaan vuosittain 10 opiskelijaa. Yliopistojen koulutusyhteistyön tavoite on olla edelläkävijä kansainvälisessä poikkitieteellisessä terveysteknologian koulutuksessa, jossa yhdistyy kaksi tärkeää tieteenalaa: terveystieteet ja tietotekniikka.

Fudanin yliopisto ja Turun yliopisto allekirjoittivat Memorandum of Understanging (MoU) -sopimuksen vuonna 2012. Monivuotisen ja tuloksekkaan yhteistyön jälkeen sopimusta laajennettiin koskemaan myös hoitotiedettä. Tämä laajennettu sopimus allekirjoitettiin 14. marraskuuta 2018.

Vierailu Fudanin yliopistoon oli erittäin menestyksekäs. Ryhmä tutustui Fudanin yliopiston hoitotieteen ja informaatiotieteen- ja teknologian laitoksiin, yliopistokampukseen, Fudan Nordic Centre -keskukseen, sekä yliopistosairaalaan, paikalliseen terveyskeskukseen ja vanhainkotiin. Seuraavan kerran koulutusyhteistyön puitteissa tavataan maaliskuussa 2019, jolloin Fudanin yliopiston opettajat, opiskelijat ja henkilökunnan jäsenet vierailevat Turussa.

Teksti: Sanna Salanterä, Maritta Löytömäki
Kuva: Guo Xing