Turun yliopisto mukana Kirjamessuilla

25.09.2018

Turun yliopisto kutsuu Kirjamessuille tulijat tutustumaan Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen hankkeisiin ja menetelmiin, vierailemaan runoilija Markku Innon (1945–2018) tuotannosta koostetusta muistonäyttelystä sekä kuulemaan eri alojen asiantuntijoiden haastatteluita. 5-7.10. järjestettävillä messuilla on teemana 100-vuotis juhlavuottaan viettävä Viro. Alateemat ryhmittyvät neljän kokonaisuuden alle: muisto ja enteet sekä pettymykset ja toiveet.

​Valtaosa Turun yliopiston ohjelmasta on tänäkin vuonna Tieto-lavalla.

​Messuilla on mahdollisuus päästä tutustumaan Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksen yhteen painopisteeseen eli tulevaisuusohjaukseen ja -oppimiseen. Ne lisäävät yksilön kykyä suuntautua tulevaisuuteen ennakoivasti ja tarkastella omia valintojaan ja tavoitteitaan suhteessa laajempiin ilmiöihin. Tulevaisuusohjauksen menetelmiä voi hyödyntää laajasti eri oppiasteilla ja erilaisten ryhmien kanssa.

Nähtävillä on myös Turun yliopiston kirjaston kokoama runoilija Markku Innon muistonäyttely, joka esittelee hänen tuotantoaan 1960-luvulta 2010-luvulle. Näyttely sisältää osiot Into runoilijana ja prosaistina; Into kääntäjänä; Into ja musiikki. Näyttelyssä on esillä myös Innon harvinaisempia julkaisuja, kuten esimerkiksi Innon käsikirjoittama ja Turun kaupunginteatterissa esitetyn näytelmän Bändi ohjelma.

Osastojen lisäksi Turun yliopistolla on myös omat lavaohjelmat. Viikonlopun aikana keskustellaan kolmella eri lavalla esimerkiksi tulevaisuuden tutkimuksen tärkeydestä, miksi meidän on syytä etsiä tietoa menneisyydestä, periytyykö köyhyys sukupolvelta toiselle ja miten nykykirjallisuudessa muovataan toista maailmansotaa koskevaa kulttuurista muistia.

Kirjamessujen lisäksi Turun messukeskuksessa järjestetään Ruoka- ja viinimessut. Messuilla nähdään Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen Kalatalouden innovaatio-ohjelma Blue Products, joka on etsinyt vastauksia muun muassa kysymyksiin: Minkälaisia kalatuotteita tulevaisuudessa löytyy kaupan hyllyltä? Mitä vähemmän hyödynnetyistä kaloista voidaan tehdä? Lisäksi messuilla pääsee osallistumaan kuluttaja-arviointoihin uusista ruokatuotteista: Miltä voikaan näyttää nyhtökala tai mitä kalan gelatiinikalvoilla voidaan tehdä? Miltä maistuu lahnamakkara?

Tulevaisuuden tutkimuskeskus on osastolla B7, kirjaston Markku Into –näyttely osastolla B9 ja Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus osastolla C105.

Teksti: Krista Kalaja

Luotu 25.09.2018 | Muokattu 25.09.2018