Turun yliopistolle suurlahjoitus kompleksisten systeemien tutkimukseen

12.01.2018

Turun yliopiston luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnan matematiikan ja tilastotieteen laitos saa kolmen miljoonan euron lahjoituksen kompleksisten systeemien matemaattiseen mallinnukseen. Lahjoitus tukee merkittävästi pitkäjänteistä huippututkimusta matematiikan alalla sekä mahdollistaa uudet, monitieteiset avaukset.

​Lahjoittajaryhmän edustaja Matti Rihko luovutti lahjoituksen Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänäselle ja tilastotieteen ja matematiikan laitoksen johtaja Iiro Honkalalle perjantaina 12.1.2018.

​Lahjoitus vahvistaa Turun yliopiston monitieteistä kompleksisten systeemien tutkimusta.  Kompleksinen systeemi on monista keskenään vuorovaikutuksessa olevista osista koostuva verkosto, joista esimerkkejä ovat ihmisaivot, sosiaaliset ja taloudelliset verkostot, kaupungit, ekosysteemit ja solut.

Kompleksisten systeemien toimintaan ja suunnitteluun liittyy monia mutkikkaita ongelmia: miten esimerkiksi kaupungin liikennejärjestelyt organisoidaan tai miten erilaiset palvelut sijoitetaan mahdollisimman hyvin. Näitä ongelmia voidaan ratkaista matemaattisella mallinnuksella hyödyntämällä matematiikan työkaluja, kuten esimerkiksi optimointimenetelmiä. Pienetkin parannukset voivat isoissa systeemeissä tuottaa merkittäviä hyötyjä.

Lahjoitus kohdennetaan Turun yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitokselle, jonka korkeatasoinen tutkimus on jo vuosien ajan ollut erittäin kansainvälistä ja monitieteistä. Teoreettinen perustutkimus on keskeisessä roolissa kompleksisten systeemien tutkimuksessa: asioiden ja ilmiöiden rakenteen ja ominaisuuksien syvällinen ymmärtäminen muodostaa perustan, jolle sovellukset rakentuvat.

‒ Akateemikko Arto Salomaa on tehnyt uraauurtavaa työtä teoreettisen tietojenkäsittelytieteen alalla, ja laitos on jatkanut hänen viitoittamallaan tiellä. Nykyisin laitoksen tärkeitä tutkimusaloja ovat muun muassa soluautomaattien ja diskreettien dynaamisten systeemien tutkimus, graafiteoria, koodausteoria, lukuteoria, optimointi ja matemaattinen mallintaminen sekä tilastotiede. Lisäksi yhteistyö erityisesti Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitoksen kanssa on tiivistä.  Lahjoitus mahdollistaa monet jännittävät uudet avaukset, joita odotan innolla. Projektit tulevat olemaan monitieteisiä, ja lahjoitus hyödyttääkin Turun yliopistoa laajasti, kertoo luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnan matematiikan ja tilastotieteen laitoksen johtaja, professori Iiro Honkala.

‒ On poikkeuksellista, että perustutkimukseen kohdennetaan näin suuri lahjoitus. Tämä on hieno osoitus siitä, että korkeatasoinen matematiikan tutkimuksemme on huomioitu maailmalla, sanoo Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

‒ Lahjoittajaryhmä koostuu yksityishenkilöistä Aasiassa, Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Ryhmä haluaa anonyymisti tukea uraauurtavaa huippututkimusta ja päätyi Turun yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitokseen paitsi nykyisten tieteellisten meriittien vuoksi, myös painottaen tutkimusryhmän potentiaalia tuleviin tieteellisiin läpimurtoihin. Luonnollisesti sekä lahjoittajaryhmän edustajana että turkulaisena olen erittäin tyytyväinen, että valinta kohdistui maailman huippuyliopistojen joukosta nimenomaan Turkuun, toteaa lahjoittajaryhmän edustaja Matti Rihko.

Teksti: Taru Suhonen
Kuva: Hanna Oksanen