Turun yliopistolle yli kaksi miljoonaa euroa meriteollisuuden ja verkostojen tutkimukseen

17.01.2014

Kauppakorkeakoulu ja oikeustieteellinen tiedekunta ovat saaneet yli kahden miljoonan euron rahoituksen tammikuussa 2014 alkaneeseen viisivuotiseen FIMECC Oy:n REBUS-tutkimusohjelmaan. Turun yliopiston tutkimusryhmien tavoitteena on muun muassa vaikuttaa yritysten kilpailukykyyn uudistamalla liiketoimintamalleja meriteollisuudessa ja yksinkertaistaa sopimusprosesseja liiketoimintaverkostoissa.

​Viisivuotinen REBUS on metalli- ja koneenrakennusalan strategisen huippuosaamisen keskittymän FIMECC Oy:n tutkimusohjelma, joka keskittyy erityisesti kuljetus- ja energiateollisuuden toimintamallien merkittävään uudistamiseen verkostoissa ja kansainvälisissä ekosysteemeissä.

REBUS on osa FIMECC:n 50 miljoonan euron vuotuista tutkimusportfoliota, joita rahoittavat yritykset, yliopistot ja tutkimuslaitokset sekä Tekes. Ohjelmassa on mukana noin 20 yritystä, 7 yliopistoa Suomesta sekä lähes 20 yhteistyöyliopistoa Suomen ulkopuolelta.

Turun yliopistossa tehtävä tutkimus kohdistuu erityisesti liiketoimintamalleihin ja juridiikkaan kansainvälisissä verkostoissa.

Palvelukeskeisyys vaatii uusia liiketoimintamalleja

Kauppakorkeakoulun tutkimusprojektissa CCR Tutkimuspalvelut ja kansainvälisen liiketoiminnan oppiaine keskittyvät tutkimaan teollisuuden uusia liiketoimintamalleja verkostoissa, erityisesti meriteollisuudessa.

‒ Teollisuusyritysten perinteinen tuotekeskeinen toimintalogiikka on muuttumassa yhä enemmän kohti kokonaisvaltaisempaa palvelukeskeistä toimintatapaa. Muutos edellyttää sitä, että kansainvälisesti vahvasti verkottuneen teollisuuden liiketoiminta- ja arvonluontimallit uudistuvat, sanoo kehityspäällikkö Antti Saurama CCR Tutkimuspalveluista.

Kauppakorkeakoulun tutkimusryhmä osallistuu operatiivisten toimintamallien uudistamiseen myös yritysten käytännön tasolla. Pääpainona on meriteollisuussektori.

‒ Pyrimme vaikuttamaan teollisuusyritysten kansainvälisen kilpailukyvyn kasvuun ja tukemaan merkittävän uuden liiketoiminnan syntymistä.

Kauppakorkeakoulu tekee projektissa tutkimusyhteistyötä brasilialaisten ja yhdysvaltalaisten yliopistojen sekä projektiin osallistuvien yritysten kanssa.

Uusi sopimusmalli projektiin osallistuvien yritysten käyttöön

Oikeustieteellinen tiedekunta osallistuu ohjelmassa kolmeen eri alaprojektiin, joiden aiheina ovat projektiliiketoiminta, logistiikkaverkostot sekä tutkimus- ja kehitysverkostot. Oikeustieteellisen tiedekunnan osalta tutkimus koskee verkostomaisen liiketoiminnan mahdollistavan juridisen viitekehyksen luomista.

Tarkoituksena on tutkia, millaiset sopimusrakenteet tukevat verkoston toimintaa ja projektin liiketoimintatavoitteiden saavuttamista.

‒ Rakenteissa tulee ottaa huomioon kaikkien verkoston osapuolten edut. Jos tässä onnistutaan, rakenne auttaa verkoston syntymistä ja toimintaa, sanoo professori Ari Saarnilehto.

Tutkijoiden tavoitteena on yksinkertaistaa sopimusprosessia ja kehittää yritysten käyttöön moduulisopimusmalli, joka palvelisi aiempaa paremmin toimituksen tavoitteiden saavuttamista.

Tutkimukseen osallistuu sopimus-, kilpailu-, kauppa- ja immateriaalioikeuden asiantuntijoita. Oikeustieteellinen tiedekunta tekee kaikissa projekteissa tiivistä yhteistyötä Åbo Akademin sekä ulkomaisten yhteistyöyliopistojen ja ohjelmaan osallistuvien yritysten kanssa.

TS

Kuva: baaker2009