Turun yliopiston kansainvälisten tutkinto-ohjelmien haku aukeaa 5. tammikuuta – mukana kolme uutta tekniikan alan maisteriohjelmaa

03.01.2022

Turun yliopiston kansainväliset tutkinto-ohjelmat ovat mukana kevään ensimmäisessä yhteishaussa 5.–19. tammikuuta 2022. Hakea voi yhteensä 16 englanninkieliseen tutkinto-ohjelmaan, joista kolme on teknillisen tiedekunnan uusia maisteriohjelmia.

Turun yliopistolta on kevään ensimmäisessä yhteishaussa mukana kaksi kandidaattiohjelmaa ja 14 maisteriohjelmaa. Hakuaika on 5.–19.1.2022, ja hakukohteiden opinnot alkavat syksyllä 2022. Yhteishaussa on mahdollista hakea yhdellä hakulomakkeella kuuteen haussa mukana olevaan hakukohteeseen, joista kolme voi olla Turun yliopiston tarjoamia ohjelmia.

Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksella Raumalla tarjottavat kandidaattiohjelmat ovat haussa mukana joka toinen vuosi. Kolmivuotinen Early Childhood Teacher Education -kandidaattiohjelma antaa valmistuneelle varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden Suomessa. Primary Teacher Education -tutkinto-ohjelmassa opiskellaan ensimmäiset kolme vuotta Raumalla ja kaksivuotinen maisterivaihe suoritetaan Turussa. Ohjelmasta valmistuneilla on kelpoisuus työskennellä luokanopettajina Suomessa.

Maisteriohjelmia on tarjolla lähes kaikista yliopiston tiedekunnista: kauppatieteen, koulutuksen, terveyden ja biolääketieteen, teknologian ja tekniikan, luonnontieteiden sekä yhteiskuntatieteiden aloilla.

Uusia maisteriohjelmia teknillisestä tiedekunnasta

Tämän vuoden yhteishaussa on mukana kolme uutta englanninkielistä hakukohdetta, jotka kaikki ovat teknillisen tiedekunnan maisteriohjelmia: Mechanical Engineering, Materials Engineering ja Health Technology.

Health Technology -ohjelma oli aiemmin yksi Information and Communication Technology -ohjelman erikoistumislinjoista, mutta se eriytyi omaksi ohjelmakseen vastatakseen paremmin opiskelijoiden ja työelämän tarpeisiin. Ohjelma keskittyy terveysdatan mittaamiseen ja analysointiin sekä koneoppimisen hyödyntämiseen terveysteknologiassa.

Kone- ja materiaalitekniikan maisteriohjelmat yhdistävät perinteiseen tekniikan osaamiseen valmiudet hallita digitaalisen murroksen tuomia uusia teknologioita ja menetelmiä. Molemmissa ohjelmissa opiskelijoilla on mahdollisuus valita erikoistumisalansa kolmesta eri linjasta: Konetekniikassa valittavana ovat Digital Design, Digital Manufacturing ja Smart Systems ja materiaalitekniikassa Health Technology Materials, Materials of Energy Technology ja Modern Industrial Materials.

Turun yliopiston opiskelijavalinta ja hakijapalvelut -yksikön osastopäällikkö Mari Kähkösen mukaan uudet kansainväliset tutkinto-ohjelmat täydentävät yliopiston monitieteistä ohjelmatarjontaa.

– Tekniikan ala kaipaa lisää osaajia niin Suomessa kuin globaalistikin, ja uudet maisteriohjelmamme antavat erinomaiset valmiudet työskennellä alan asiantuntijatehtävissä. Uusi teknillinen tiedekunta tukee yliopiston tavoitetta rakentaa kestävää tulevaisuutta monitieteisellä tutkimuksella ja koulutuksella. Samalla uusi ohjelmatarjonta vastaa yliopiston ja Suomen yleiseen tavoitteeseen lisätä kansainvälisten osaajien määrää Suomessa.

Luotu 03.01.2022 | Muokattu 03.01.2022