Turun yliopiston kunniatohtori Martin Thrupp on kuollut

07.02.2024

Turun yliopiston kunniatohtori, professori Martin Thrupp, 59, menehtyi tammikuussa Uudessa-Seelannissa. Koulutuspolitiikan sosiologi Thrupp sai tunnustusta tieteellisestä työstään ja sen yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta.

Professori Martin Thruppin muistotilaisuus pidettiin Waikaton yliopistossa Uudessa-Seelannissa 1. helmikuuta. Thrupp menehtyi sairastettuaan kaksi vuotta syöpää.

Martin Thrupp oli kriittisen koulutuspoliittisen sosiologian tutkija, ja hän teki tiivistä yhteistyötä suomalaisten kollegojen kanssa viimeiset kahdeksan vuotta. Thrupp oli päätoimittaja vuonna 2023 avoimesti julkaistussa teoksessa "Finland's Famous Education System - Unvarnished insights into Finnish schooling" (Springer, muut toimittajat Piia Seppänen, Jaakko Kauko ja Sonja Kosunen), jossa yli 50 suomalaista tutkijaa kyseenalaisti suomalaiseen kouluopetukseen liittyvää retoriikkaa, myyttejä ja yleisiä oletuksia. Thrupp tutki koulutusliiketoimintaa julkisissa koulutusjärjestelmissä yhteistyössä useiden tutkijoiden kanssa. Hän teki yhteistyötä myös huono-osaisilla alueilla suhteellisen hyviä oppimistuloksia saavien koulujen tutkimuksessa Suomessa ja tuotti näin ymmärrystä oppilaiden yhdenvertaisten mahdollisuuksien esteistä.

Kolmen vuosikymmenen ajan Thrupp korosti, että koulujen ja koulunkäynnin tutkimisessa yhteiskunnallinen konteksti on otettava vakavasti. Hän tutki, miten koulu-uudistukset, erityisesti markkinavetoiset koulutuspolitiikat, toteutuvat erilaisissa kansallisissa ja paikallisissa ympäristöissä. Thrupp oli yhteiskunnallisesti erityisen aktiivinen Uudessa-Seelannissa, kuten ryhmittymissä the Quality Public Education Coalition ja Child Poverty Action Group. Viime vuosina hän kirjoitti säännöllisesti kolumneja Uuden-Seelannin rehtorien lehteen.

– Martin Thrupp paljasti joitakin koulutuspoliittisten uudistusten sudenkuoppia, kuten vuonna 2008 Uudessa-Seelannissa käyttöön otettu koulujen kansallisten standardien politiikka, joka lopulta lakkautettiin vuonna 2017. Hänen tutkimuksensa, opetuksensa ja aktiivinen yhteiskunnallinen vaikuttamisensa kiteytyi hänen kirjoituksensa otsikkoon: ”'Raising our heads': Keeping a critical eye on policy and research”, sanoo Thruppin kanssa vuosikymmenen työskennellyt professori Piia Seppänen Turun yliopistosta.

Toukokuussa 2022 Thrupp promovoitiin Turun yliopistossa kunniatohtoriksi pitkäaikaisen yhteistyön ansiosta sekä osoituksena laajemmasta myötävaikutuksestaan koko kasvatustieteiden alaan. Tältä viimeiseltä Suomen-matkaltaan hän sai tohtorinhatun ja -miekan. Tohtorinmiekka symboloi totuuden, oikean ja hyvän puolustamista, mitkä kuvaavat hyvin myös Martinin luonnetta.

Työtoverit ja ystävät tunsivat Martinin nokkelan huumorintajuisena ihmisenä, joka rohkaisi ja tuki kanssakulkijoitaan sekä kannatteli kollegiaalisuutta ja jakoi vilpittömästi asiantuntemustaan ja tietämystään. Martin oli merkityksellinen henkilö monelle akateemisessa yhteisössä, ja häntä tullaan syvästi kaipaamaan.

Kollega, professori John O'Neill Masseyn yliopistosta arvosti ja kunnioitti Martinin muistoa yhteisön merkityksellisenä jäsenenä Māori whakataukilla "Kua hinga he totara i te wao nui a Tane", joka tarkoittaa "metsän mahtava puu on kaatunut”. Tällä ilmaistaan syvää tuskaa ja surua, kun poismennyttä henkilöä pidetään yhtä mahtavana kuin Uuden-Seelannin kotoperäistä totara-puuta.

Martin Thruppin perintö elää kirjoissa, artikkeleissa, blogeissa ja kolumneissa, ja erityisesti niissä ihmisissä ja yhteisöissä, joita Martin ja hänen työnsä ovat inspiroineet toimimaan sosiaalisen oikeudenmukaisuuden puolesta.

Kuvat: Piia Seppänen ja Hanna Oksanen

Luotu 07.02.2024 | Muokattu 08.02.2024