Turun yliopiston opiskelijat menestyivät Junior Achievement -verkoston EM-kisoissa Oslossa

27.06.2019

Nuori Yrittäjyys ry:n (NY) Start Up -ohjelmassa perustettu Cuitu NY edusti Suomea Oslossa JA Europe Enterprise Challenge 2019 -kilpailussa, jossa eurooppalaiset korkeakouluopiskelijoiden startupit esittäytyivät ja kilpailivat. Cuitu NY voitti EIT RawMaterials Circular Economy Award -palkinnon.

Cuitu NY Oslossa

Kuvaaja/Tekijä

Nuori Yrittäjyys

NY Start Up on korkea-asteen opiskelijoille suunattu yrittäjyysohjelma, jossa oppimisympäristönä toimii opiskelijoiden itsensä perustama yritys. Turun yliopistossa ohjelmaa toteutetaan Startup!-nimisellä kurssilla Turun yliopiston, Åbo Akademin, Turun ammattikorkeakoulun ja Humakin yhteistyönä. Turun yliopistossa kurssia vetää kauppakorkeakoulun yrittäjyyden oppiaine. Turussa ohjelman poikkitieteellinen toteutus on tuottanut menestystä jo useana vuonna ohjelman sekä kansallisessa että eurooppalaisessa finaalissa.

NY on osa kansainvälistä Junior Achievement (JA) -verkostoa. Lukuvuoden aikana kaikkiaan 17 000 opiskelijaa yli 500 korkeakoulussa ympäri Eurooppaa osallistui Start Up -ohjelmaan.

EM-finaalissa Oslossa kilpaili yrityksiä 14 maasta. Turkulainen Cuitu NY edusti Suomea ja voitti EIT RawMaterials Circular Economy Award -palkinnon. Cuitu NY valmistaa ekologisista, uusista materiaaleista valmistettuja design-tuotteita. Yritys tarjoaa myös kaupallistamispalvelua materiaalin tuottajille.

Cuitu NY:n saaman nimikkopalkinnon takana on Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutti EIT (European Innovation and Technology Institute), joka on perustettu madaltamaan koulutuksen, tutkimuksen ja innovoinnin välisiä raja-aitoja, jotta osaaminen ja tieto voivat siirtyä nopeasti ja tehokkaasti ilman maantieteellisiä rajoja. Instituutin keskeisimpiä toimijoita ovat yliopistot, tutkimuslaitokset ja yritykset.

Cuitu NY:ssä ovat mukana Turun yliopistosta Vilma Piironen, Evi Oivanen, Anna Kytövuori ja Moona Haapala sekä Turun ammattikorkeakoulusta Tuomas Mäkelä

– Olemme erittäin kiitollisia saatuamme osallistua tähän start up -kilpailuun. Muiden nuorten yritykset tekivät meihin suuren vaikutuksen ja olemme hyvin onnellisia, että liike-elämän ammattilaisista koostunut tuomaristo näkee meidän yrityksessämme potentiaalia, iloitsee Vilma Piironen.

Toukokuussa Cuitu NY voitti palkinnon kolmessa eri kategoriassa kansallisessa Uskalla Yrittää -finaalissa, joka on Start Up -ohjelman loppukilpailu. Cuitu NY voitti paras korkea-asteen yritys-, paras yritysesittely- ja Taaleri Special Award: Taaleri Luola -kategoriat.

Luotu 27.06.2019 | Muokattu 27.06.2019