Turun yliopiston tohtorikoulutettava Pablo Pérez Chaves toiselle sijalle Falling Walls Labin Suomen osakarsinnassa

24.09.2018

Kansainvälisen Falling Walls Labin Suomen osakarsinta järjestettiin 14.9.2018. Voittajaksi selviytyi Rajesh Koppolu Åbo Akademista, toiselle sijalle tuli Pablo Pérez Chaves Turun yliopistosta ja kolmannelle sijalle Sepideh Parvanian Åbo Akademista.

​Falling Walls Labin Suomen osakarsinnan kärkikolmikko: (vas.) Rajesh Koppolu, Sepideh Parvanian ja Pablo Pérez Chaves.

Kilpailussa osanottajat esittelivät oman tutkimusideansa, innovaationsa tai yritysideansa yleisölle ja tuomaristolle. Jokaisella kilpailijalla oli tähän kolme minuuttia aikaa.

Suomen osakarsinnan voitti Rajesh Koppolu Åbo Akademista esityksellään "Breaking the Wall of high-throughput material processing". Toiselle sijalle tuli Turun yliopiston ekologian ja evoluutiobiologian tohtorikoulutettava Pablo Pérez Chaves esityksellään "Breaking the Wall of deforestation in Amazonia" ja kolmannelle sijalle Sepideh Parvanian Åbo Akademista esityksellään "Breaking the Wall of EV: therapeutic effects in fibrosis".

Falling Walls Lab pyrkii edistämään keskustelua eri tieteenalojen ja yhteiskunnan välillä, ja kilpailu on avoin maisteri- ja tohtoriopiskelijoille, nuorille tutkijoille, yrittäjille ja asiantuntijoille kaikilta tieteen ja yhteiskunnan eri osa-alueilta.

Falling Walls Lab -karsintoja järjestetään vuosittain eri puolilla maailmaa. Jokaisen karsinnan voittaja saa mahdollisuuden osallistua Lab-finaaliin, joka järjestetään marraskuussa Berliinissä muurin murtumisen vuosipäivänä.

Voittajan valinnasta vastaa tuomaristo, johon kuuluu oman alansa asiantuntijoita tiedeyhteisöstä, tutkimuslaitoksista ja liike-elämän parista. Tänä vuonna tuomaristossa olivat Pauli Aalto-Setälä (Aller Media, Turun yliopiston työelämäprofessori), Piia Alvesalo (Viestintäpäällikkö, Sivistystyönantajat), Niklas Tuomola (Democratize, vuoden 2017 Falling Walls Labin voittaja) ja Ray Essén (Senior advisor, Elomatic Consulting and Engineering).

Tapahtuman toteuttivat yhteistyössä Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Falling Walls Foundation. Kilpailu järjestettiin Åbo Akademin yhteydessä toimivan Donner-instituutin tiloissa Järjestelyistä vastasi tieteidenvälinen Aboagora-symposium.

Luotu 24.09.2018 | Muokattu 24.09.2018