Turun yliopiston uusi materiaalitekniikan apulaisprofessori on akkuteknologian asiantuntija

23.04.2020

Uusi materiaalitekniikan apulaisprofessori Pekka Peljo tutkii ja opettaa akkuteknologiaa, jolla muun muassa kartoitetaan kustannustehokkaita ja ympäristöystävällisiä materiaaleja energiavarastoinnin tarpeisiin.

Turun yliopiston uusien tekniikan professorien joukkoon liittyy neljäs asiantuntija, materiaalitekniikan apulaisprofessori Pekka Peljo. Hän on aloittanut huhtikuussa työnsä osa-aikaisesti erikoistutkijana ja siirtyy täyspäiväisesti apulaisprofessorin saappaisiin syksyllä 2020.

Peljon tutkimus liittyy akkuihin, joita käytetään uusiutuvan energian varastoinnissa. Näitä akkuja ei ole tarkoitus liikuttaa eli käyttää esimerkiksi sähköautoissa niiden huonon energiatiheyden takia. Peljo on keskittynyt tutkimaan, millaisilla materiaaleilla energiavarastoinnin tarpeisiin saataisiin ympäristöystävällisiä ja kustannustehokkaita akkuja.

Peljo lisää, että apulaisprofessorina hänen tarkoituksensa on opettaa kattavasti kaikista akuista. Eri käyttötarkoituksiin on olemassa erilaisia akkuja, ja eri sovelluksilla on akkujen suhteen erilaisia vaatimuksia.

– Suomessa akkuteknologia on liittynyt enimmäkseen mobiilisovelluksiin.

Myös akkuihin käytettävä materiaali vaihtelee akun tarkoituksen mukaan. Uusien materiaalien löytämiseksi voidaan esimerkiksi hyödyntää laskennallisia työkaluja kuten koneoppimista. Peljo on tutkimuksessaan syventynyt esimerkiksi kehittämään uusiutuvan energian sovellusten akkuihin yleisempiä, esimerkiksi orgaanisia materiaaleja.

– Esimerkiksi sähköautoissa tärkeintä on energiatiheys ja se, paljonko auto kulkee akun voimalla. Kun taas puhutaan uusiutuvan energian sovelluksista, koko ei ole niin tärkeä, vaan hinta koko systeemin elinaikana, Peljo kuvailee.

Peljo on valmistunut tekniikan tohtoriksi Aalto-yliopistosta vuonna 2013. Hän on työskennellyt viisi vuotta Sveitsissä École Polytechnique Fédérale de Lausannessa (EPFL) ja sen jälkeen pari vuotta Aalto-yliopistossa akatemiatutkijana.

Akkuteknologian professuurin materiaalitekniikan alalle rahoittavat yhdessä Salon kaupunki, Lounea, Lounaismaan Osuuspankki, Someron säästöpankki, SSO, LähiTapiola Etelä, Tehtailija Juho Leinon Säätiö, Salon kauppakamari, Valmet Automotive, Kesko Oyj, Finnfoam, Salon messut, Fortum ja Juha Punta -säätiö.

Luotu 23.04.2020 | Muokattu 05.01.2021