Turun yliopiston uusia tekniikan alan professuureja haki toisella kierroksella 325 henkilöä

11.05.2020

Turun yliopistoon 1.1.2021 perustettavaan teknilliseen tiedekuntaan sekä tekniikan laajenevaan koulutukseen ja tutkimukseen haettiin huhtikuussa osaajia eri tehtäviin. Kone- ja materiaalitekniikan koulutusohjelmien professuureja haki yhteensä 293 henkilöä ja biotekniikan professuuria 32 henkilöä.

Laajassa tekniikan alan rekrytoinnissa oli haettavana lähes 20 eri tehtävää, joihin tuli hakemuksia kaiken kaikkiaan yli 700. Professorien paikkoja kone- ja materiaalitekniikan aloille on tarjolla yhteensä 6 ja yksi biotekniikkaan. Palkattavien professorien on määrä aloittaa työnsä kesän 2020 aikana tai sopimuksen mukaan.

Turun yliopiston vararehtori ja tekniikan koulutuksen kokonaissuunnitelmasta vastaavan työryhmän puheenjohtaja Mika Hannula iloitsee merkittävästä hakijamäärästä, joka on vieläkin suurempi kuin syksyn rekrytointikierroksella.

- Olen ollut lukuisia kertoja täyttämässä professuureja, mutta koskaan aikaisemmin en ole kohdannut yli 300 noussutta hakijamäärää. Näin suuri kiinnostus alkaa olla jo hieman hämmentävää, mutta on ilman muuta erittäin positiivinen asia! Turun yliopiston teknillisen tiedekunta aloittaa toimintansa 1.1.2021 ja sen toiminnan suunnittelu on jo täydessä vauhdissa. Tästä joukosta kelpaa valita uusia professoreja!

Uusien professorien tutkimusprofiilien toivotaan vahvistavan entisestään Turun yliopistoon rakennettavaa uutta strategista osaamisaluetta ja tukevan yliopiston tekniikan koulutusohjelmien kehittämistä. Keväällä 2020 aloittaneilla ensimmäisillä kone- ja materiaalitekniikan professoreilla on jo erityisosaamista muun muassa akkuteknologiaan, aurinkokennoteknologiaan ja metallien 3D-tulostukseen liittyen. Uudet konetekniikan ja materiaalitekniikan koulutusohjelmat käynnistyvät syksyllä 2020.

Luotu 11.05.2020 | Muokattu 05.01.2021