Turun yliopistoon koronavalomalli – käytössä punainen valo

14.12.2020

Turun yliopistossa on otettu käyttöön koronavalomalli, joka määrittää koronavirukselta suojautumisen tason yliopistossa. Punainen taso on voimassa 15.1.2021 asti.

Koronavalomallin kolme väriä (punainen, keltainen, vihreä) määrittävät yliopiston koronatilanteeseen liittyvien rajoitusten ja ohjeiden tason. Punainen valo tarkoittaa tiukkoja rajoituksia, keltainen valo kohtalaisen tiukkoja ja vihreä valo lieviä rajoituksia.

Yliopiston johto linjaa kulloisenkin tason. Kullekin tasolle on ennalta määritetty yliopiston toimintaan liittyvät ohjeistukset ja rajoitukset. Ohjeissa otetaan kantaa muun muassa opiskeluun, työntekoon ja tilojen käyttöön.

Turun yliopiston johto on linjannut 14.12.2020, että yliopisto on koronavalomallin punaisella tasolla. Punainen taso on nyt voimassa 15.1.2021 asti. Yliopiston johto linjaa voimassaolon jatkon tammikuussa silloisen tilanteen mukaisesti.

Punaisen valon taso tarkoittaa muun muassa sitä, että yliopiston tiloja voi käyttää vain rajoitetusti. Työnteko ja opiskelu tapahtuvat pääasiassa etäyhteyksin. Maskeja pitää nyt käyttää kaikissa yliopiston tiloissa.

– Seuraamme koronatilanteen kehittymistä ja viranomaisten ohjeita tarkasti. Yliopiston linjauksia voidaan nopeasti tarkistaa myös lievemmiksi, keltaisen koronavalon mukaisiksi, jos tilanne sen esimerkiksi alkuvuonna sallisi. Toistaiseksi elämme punaisen valon, eli tiukkojen rajoitusten aikaa. Koronatilanteen saamiseksi kuriin on olennaista, että jokainen meistä noudattaa näitä yhteisiä pelisääntöjä, rehtori Jukka Kola toteaa.

Koronavalomallin eri tasojen keskeiset vaikutukset yliopiston ohjeisiin on kuvattu yliopiston www-sivuilla. Mallin tarkoitus on havainnollistaa suojautumistasoa ja toisaalta sujuvoittaa siirtymistä tasolta toisella tilanteen niin vaatiessa.

> Turun yliopiston koronavalomalli

> Kulloinkin voimassa oleva koronohjeiden kokonaisuus löytyy sivulta Yliopiston ohjeet koronavirustilanteessa

Mahdolliset lisätietotiedustelut ja kysymykset pyydetään ensisijaisesti lähettämään sähköpostitse osoitteeseen koronainfo@utu.fi.

Luotu 14.12.2020 | Muokattu 13.01.2021