Turussa syntynyt sovellus auttaa kotiutumaan EC2U-yliopistokaupunkeihin

06.04.2022

Opiskelijoiden kotiutumista uuteen opiskelukaupunkiinsa helpottava My Mobile Tutor -sovellus otetaan käyttöön kaikissa European Campus of City-Universities eli EC2U-allianssin yliopistoissa. Sovellus luotiin uusien Turun yliopiston opiskelijoiden kotiutumisen avuksi vuonna 2018. Sovellus avattiin käyttöön 6. huhtikuuta EC2U:n Foorumissa Paviassa.

Kuvassa Susanna Lahtinen esittelemässä My Mobile Tutor -sovellusta.– Olemme vuodessa luoneet EC2U-yliopistojen kanssa seitsemään eurooppalaiseen opiskelijakaupunkiin uudistetun version sovelluksesta sisältöineen. Alkuperäiseen Turun sovellukseen verrattuna uutta on se, että sovellusta pääsevät käyttämään kaikki, eivät vain yliopiston sähköpostitunnuksen omaavat. Nyt opiskelemaan hakemista suunnittelevat ja opiskelupaikan juuri saaneet voivat tutustua tulevaan opiskelukaupunkiinsa jo ennen muuttoa sinne, My Mobile Tutorin luoneen CYF digitalin toimitusjohtaja Susanna Lahtinen sanoo.

My Mobile Tutorista löytyvät keskeiset arkea helpottavat tiedot kustakin EC2U-kaupungista, tiiviit infopaketit yliopistoista, tiedot ajankohtaisista tapahtumista, alueiden kartat sekä tutustumispaketit maan tapoihin ja kulttuuriin. Sovellusta voi käyttää mobiililaitteissa joko lataamalla sen laitteeseen tai selaimen kautta.

– Kunkin yliopistokaupungin tiedot esitellään kyseisen maan kielellä sekä englanniksi, Lahtinen kertoo.

EC2U on seitsemän yliopiston muodostama allianssi, joka rakentaa yhdessä uuden ajan eurooppalaista kampusta, jossa yhteistyön synergiaedut hyödyntävät niin opetusta, tutkimusta kuin innovaatiotoimintaa. Turun yliopiston rinnalla allianssiin kuuluvat Portugalin Coimbran yliopisto, Romanian Iasin yliopisto, Saksan Jenan yliopisto, Italian Pavian yliopisto, Ranskan Poitieresin yliopisto sekä Espanjan Salamancan yliopisto.

My Mobile Tutor sai alkunsa vuonna 2015, kun Turun yliopiston kauppakorkeakoulun yrittäjyyskurssin yhdistämä joukko opiskelijoita loi mobiilisovelluksen Choose Your Future auttamaan Suomeen saapuneita turvapaikanhakijoita kotiutumaan uusille asuinseuduilleen. Sovellus voitti useita palkintoja, muun muassa Yhdysvaltain ulkoministeriön ja Facebookin järjestämän kilpailun, jossa etsittiin keinoja heikentää äärijärjestöjen houkuttelevuutta sosiaalista mediaa hyödyntämällä.

Projektin jälkeen ryhmä loi opiskelijoiden kotiutumista edesauttavan My Mobile Tutor -sovelluksen. Turun yliopisto tilasi sen opiskelijoidensa käyttöön ensimmäisen kerran vuonna 2018, ja siitä lähtien sovellus on ollut niin kotimaisten kuin kansainvälistenkin opiskelijoiden käytettävänä.

Uudessa mallissa opiskelija saa käyttöönsä kaikkien seitsemän yliopiston sisällöt, ja voi valita sen, missä itse parhaillaan opiskelee. Kun opiskelija suunnittelee siirtymistä toiseen EC2U-yliopistoon, hän voi heti ryhtyä tutustumaan uuden kotikaupunkinsa elämään My Mobile Tutor -sovelluksen avulla.

>> Lue lisää sovelluksesta

Teksti: Erja Hyytiäinen